شتاب دهنده استارت آپ ها چیست؟
10
مرداد

شتاب دهنده استارت آپ ها چیست؟

در بلاگ قبلی به طور کلی مبحث استارت آپ را باز و به سرانجام رساندیم؛ قبل از خواندن بلاگ امروز توصیه می شود بلاگ قبلی را مطالعه کنید. در این بلاگ می خواهیم راجع به شتاب دهنده استارت آپ ها صحبت کنیم که اصلا نقش آن ها چیست و چگونه کار می کنند.

شتاب دهنده چیست؟

شتاب دهنده چیست؟

امروزه انتخاب یک یا چند شتاب دهنده دهن به دهن می شود و سر و صدای بسیاری بین کسب و کار ها راه انداخته است. سوال اینکه آیا این انتخاب ها هوشمندانه و کاربردی است یا خیر.

در حال حاضر راه اندازی استارت آپ در کشور روند صعودی به خود گرفته و روز به روز در حال شکل گیری هستند. استارت آپ و شتاب دهنده در این چند ساله غوغا کرده اند و حتی سمینار هایی در چنین حوزه ها در شهر های مختلف برگزار می شود. کسب و کارهای جدید و نوپا یا همان استارت آپ ها در مسیر خود با چاله چوله هایی مواجه می شوند که باعث شکست و فروپاشی کار آن ها می شود.

شتاب دهنده استارت آپ ها (Startup accelerator)

شتاب دهنده ها شرکتی هستند که از همان شروع روند یک استارت آپ، آن را پوشش می دهند. شتاب دهنده های شرکتی با تامین سرمایه اولیه ی یک شرکت یا استارت آپ نوپا، درصدی از مالکیت آن را در اختیار می گیرند و در قبال آن، به صاحبان استارت آپ و تیم، آموزش هایی مبنی بر کسب موفقیت برای آن ها برگزار می کنند که بسیار مفید و حائز اهمیت است.

شتاب دهنده مثل پدری که وظیفه اش حمایت بچه ها و خانواده است و شتاب دهنده ها، امکان رشد طولانی مدت را برای استارت آپ ها مهیا می سازند. باید توجه کرد که در دنیای پر از ایده زندگی می کنیم که استارت آپ های فراوانی در حال تشکیل هستند که یکی از فاکتورهایی که باعث رشد و پیشرفت کسب و کار ها می شود، شتاب دهنده است.

انواع شتاب دهنده کسب و کار ها

انواع شتاب دهنده کسب و کار ها

شتاب دهنده ها در سبک های مختلف با کسب و کار ها مشارکت و باعث موفقیت آن ها می شوند.

شتاب دهنده عمومی

این نوع شتاب دهنده مبحث و موضوعی خاص را مدنظر ندارد و با کسب و کار هایی شروع به کار می کند که شرایطشان با شرایط خود یکسان باشد. مزیت و فایده این شتاب دهنده در جذب زیاد استارت آپ ها است.

شتاب دهنده تخصصی

این شتاب دهنده توجه بسیاری را به خود جلب کرده چراکه احتمال موفقیت استارت آپ بسیار بالا است و اکثرا در بستر اینترنت خودی نشان می دهد. مزیت این شتاب دهنده این است که کارش بین المللی است به همین خاطر شتاب دهنده تخصصی، مشکلات دور بودن استارت آپ با شرکت شتاب دهنده را حل و فصل کرده است. برای شتاب دهنده تخصصی بسیار اهمیت دارد که چه استارت آپی را جذب می کند و با چه ایده هایی کار می کند. مزیت دیگر شتاب دهنده تخصصی نسبت به شتاب دهنده عمومی در تمرکز ایده ها و خروجی بهتر است چراکه انتخاب چند موضوعی روند کار را کند و خروجی با کیفیت پایین مواجه می شود.

شتاب دهنده مجازی

همین طور که از اسمشان می شود متوجه شد، تمام فعالیت و کار این شتاب دهنده به صورت مجازی صورت می گیرد. باید اضافه کرد که مخالفان این شتاب دهنده بسیار زیاد است چراکه معتقدند نسبت به شتاب دهنده های حضوری بازدهی کمتری دارند اما در حال حاضر به فراوانی به توسعه استارت آپ ها می پردازند و سودرسانی این شتاب دهنده بسیار بالا است. البته که موقعیت مکانی یک استارت آپ با شتاب دهنده در این شتاب دهنده نیز حل شده چراکه این نوع شتاب دهنده در سطح بین الملل، استارت آپ و کسب و کار جذب می کند.

شتاب دهنده سازمانی

شتاب دهنده های سازمانی نه تنها مستقل نیستند بلکه وابسته به شرکت ها و سازمان های بزرگ است. معمولا این نوع به دنبال یک هدف بزرگ و عظیم است. این نوع شتاب دهنده به رشد و پیشرفت استارت آپ هایی کمک می کنند که زیر مجموعه سازمان های بزرگ باشند.

شتاب دهنده مستقل

این نوع شتاب دهنده به هیچ وجه به دنبال استارت آپ های نوپا نیستند ولی در عین حال حرفی برای گفتن داشته باشند و فقط به رشد و یک هدف بزرگ فکر کنند نه شروع کار. در شرکت های شتاب دهنده مستقل معمولا کارآفرینان با تجربه ای حضور دارند که همچنین در زمینه های طولانی مدت و خاص فعالیت داشته اند. این شتاب دهنده با وجود مربی های آموزشی به استارت آپ ها رسیدگی می کنند.

شتاب دهنده دولتی

تکیه گاه این نوع شتاب دهنده، نهاد های دولتی است که به سوددهی آنچنان که باید فکر نمی کنند چراکه این شتاب دهنده فقط قصد پر و بال دادن به ایده های نو را دارد. تمرکز این نوع شتاب دهنده، آموزش تولید محتوا است. در مجموع اگر شما دارای ایده های نو هستید و به تازگی خواهان به اجرا در آوردن کار خود هستید، می توانید روی شتاب دهنده دولتی حساب خوبی باز کنید.

شرکت های شتاب دهنده چه خدماتی در اختیار استارت آپ ها قرار می دهند؟

شرکت های شتاب دهنده چه خدماتی در اختیار استارت آپ ها قرار می دهند؟

اکنون در این بلاگ با انواع شتاب دهنده ها آشنا شدیم. در حال حاضر می خواهیم با خدماتی که شرکت های شتاب دهنده در اختیار استارت آپ ها قرار می دهد آشنا شویم.

بعضی از شتاب دهنده ها که به صورت حضوری کار می کنند، فضای کاری مناسبی را برای تیم آماده می کنند همچنین با آموزش های مستمر به تشکیل تیم و تیم سازی کمک می کنند. اطمینان لازم را به تیم می دهد که در هر زمانی حامی باشد. در مسیر به صاحبان استارتاپ سرمایه گذار معرفی می کنند که بسیار حائز اهمیت است. با آموزش های خاص خود، نحوه کسب درآمد و افزایش درآمد را به تیم آموزش می دهند. شتاب دهنده ها در جهت آزمون و خطای محصولات به استارت آپ کمک مالی نیز می کند. هر استارت آپ در روند کاری خود با ریسک های فراوانی مواجه می شود که شتاب دهنده ها به تیم آمادگی لازم برای بازی با ریسک ها را می دهد. در تشکیل تیم و طی آموزش ها، تجارب خود را به تیم استارت آپ منتقل می کنند. شتاب دهنده ها مخصوصا شتاب دهنده مستقل، مربی و کارآفرینان با تجربه برای رشد و آموزش در اختیار تیم و صاحبان قرار می دهد.

بهترین شتاب دهنده ها در انواع کسب و کار

بهترین شتاب دهنده ها در انواع کسب و کار

همینطور که خواندیم تمام استارت آپ ها برای رشد کار خود به حمایت های مالی و آموزشی نیاز دارند که شرکت های شتاب دهنده مدرک دکترای حامی بودن در شرایط مختلف را دارند.

وینو هاب

وینوهاب یکی از بهترین شتاب دهنده های عمومی است که به تازگی و از سال 98 کار خود را شروع کرده است. این شتاب دهنده توانسته از همه جوانب خود را بین همگان ثابت کند. صاحبان و کارآفرینان در هر وضعیت کاری می توانند به سراغ این شتاب دهنده بروند. این شتاب دهنده، مشکلات اساسی و احتمالی را حل و استارت آپ را به بخش جذب سرمایه می رساند.

دیموند

شتاب دهنده دیموند یک شتاب دهنده عمومی است که در سال 1394 تاسیس و هنوز که هنوزه در حال کار با کارآفرینان است. شعاب این شتاب دهنده در جای جای کشور وجود دارد برای مثال در تهران، دانشگاه شیراز، دانشگاه صنعتی اصفهان و مرکز نوآوری خلیج فارس بوشهر. این شتاب دهنده خدماتی اعم از آموزش و منتورشیپ را برای تیم استارت آپ قرار می دهد در ضمن فضای کار هم برای شروع فعالیت ایجاد می کند. دیموند در زمینه های مختلفی مثل خدمات آی تی (IT)، فرهنگ و هنر، خدمات خانگی، تولید محتوا، سلامت، غذا و کشاورزی با کارآفرینان همکاری می کند.

ملاصدرا

هولدینگ ملاصدرا جزو با سابقه ترین شرکت های شتاب دهنده است. نزدیک به 39 سال است که این شتاب دهنده در حال کار و فعالیت است. این شتاب دهنده با کارشناسان خبره و کاربلد خود در حوزه های مختلفی اعم از ثبت شرکت، ثبت برند، رتبه بندی، طرح صنعتی، اخذ جواز و کد اقتصادی با کارآفرینان مشارکت می کند. شتاب دهنده ملاصدرا در عین کار با کسب و کار های ایرانی خدمات بین المللی هم مانند علامت تجاری، ثبت اختراع، ثبت تغییرات شرکت و پلمپ شرکت ها ارائه می دهد.

فردوسی

شتاب دهنده فردوسی از سال 1396 کار و فعالیتش را شروع کرده است. این شتاب دهنده خدمات متنوعی در حوزه های پذیرش استارت آپ، قدرت دهی به شرکت های دانش بنیان و معرفی و جذب سرمایه گذار را در اختیار استارت آپ ها قرار می دهد. تمرکز این شرکت شتاب دهنده روی محتوا و رسانه های جدید، بازی و سرگرمی، خدمات درون شهری و گردشگری است.

آدلان

فعالیت این شتاب دهنده از سال 1398 شروع شد. یکی از خدمات مهم این شتاب دهی ایجاد حاشیه امن برای ایده های برتر است همچنین در توسعه استارت آپ و رشد و تجاری سازی به کسب و کار ها کمک می کند. تمرکز این شتاب دهنده روی خدماتی مانند آموزش و مشاوره، منتورینگ، سرمایه گذاری و شبکه سازی است.

صفاتک

شتاب دهنده صفاتک از سال 1399 شروع به کار کرده است. این مجموعه با وجود مشاوران حرفه ای، قادر به توسعه محصولات و ایده های کارآفرینان و صاحبان است همچنین به تجاری سازی استارت آپ کمک می کند. تمرکز و اهداف این شتاب دهنده روی دسترسی بهتر به بازار و ایجاد ارتباطات داخلی و بین المللی به طور منظم است.

شناسا

شناسا یا همان شرکت پیشگامان امین سرمایه پاسارگاد از سال 91 فعالیت خود را آغاز کرده است. تمرکز این شتاب دهنده روی شناسایی، تجاری سازی، سازمان دهی و همچنین توسعه و سودآوری است. فعالیت این شرکت در زمینه های مختلفی مانند سلامت، اد تک، کید تک، آموزش و سبک زندگی است. این شرکت به دلیل مفید بودن و ایجاد فضای کاری مناسب و اثربخش بودن بین کارآفرینان و کسب و کار ها خود را جا اداخته است و به طور جدی به این شرکت شتاب دهنده توجه می شود.

نوین ورک

شرکت نوین ورک سال 1395 کار خود را شروع کرد. این شتاب دهنده روی رشد و توسعه و افزایش درآمد مانور می دهد البته فعالیت این شرکت شتاب دهنده روی بازی و سرگرمی، گردشگری، آی تی و تولید محتوا است. نوین ورک خدماتی اعم از تبلیغات ارزش افزوده، تبلیغات تلویزیونی، شبکه اجتماعی و اپلیکیشن ها را ارائه می دهد. این شرکت با همکاری با شبکه های بزرگ در راه اندازی سرویس به موفقیت کارآفرینان کمک بسیاری می کند.

آی تک

آی تک یک شتاب دهنده تخصصی است که با ارائه خدمات متنوع و فراهم کردن مربیان و سرمایه گذاران در حوزه انرژی با صاحبان ایده و استارت آپ همکاری می کند؛ فعالیت این شتاب دهنده از سال 97 آغاز شده است. خدماتی که شتاب دهنده آی تک فراهم می کند شامل فضای کاری به همراه آموزش های فراوان است همچنین در تامین سرمایه اولیه و امکانات به کسب و کارها کمک می کند.

در نتیجه

در مجموع در دنیایی زیست می کنیم که کارآفرینان با ایده های ناب و ایده ال باعث ایجاد کسب و کارها می شوند. قطعا این کارآفرینان و صاحبان ایده به حمایت و پشتیبانی نیاز دارند. وجود شرکت های شتاب دهی برای توسعه و رشد کسب و کار ها یک ضرورت به شمار می روند. شتاب دهنده ها با ایجاد کسب و کار باعث رونق اقتصاد و تحول فرهنگ جامعه می شوند. به همان اندازه که شرکت های شتاب دهنده قوی تر و بهتر باشند، ایده ها و کسب و کار ها به خوبی عملی می شوند و پیشرفت و توسعه را در استارت آپ ها خواهیم دید.