صفر تا صد استارت آپ ها
09
مرداد

صفر تا صد استارت آپ ها

امروزه بسیاری از افراد فکر می کنند که معنی استارت آپ به کسب و کاری بر می گردد که توسط یک شخص یا شرکتی یا تیمی برای اولین بار بنیان گذاری شده است و قبل از راه اندازی چنین کسب و کاری اصلا وجود یا تشکیل نشده است.

امروزه در تیم های مختلف یا افرادی که در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارند بحث استارت آپ ها بسیار داغ است که برای مثال الوپیک از کجا و چگونه روی قلتک افتاد یا دیجی کالا یا اسنپ چگونه این همه سر و صدا کردند. برای کسانی که کمی سر رشته دارند جا افتاده است که برای راه اندازی و روند فقط نیاز و استفاده از پلتفرم های موبایلی و اینترنتی داریم.  در حال حاضر تشکیل یک استارت آپ واقعا با چنین طرز فکر و با استفاده از این نرم افزار ها شدنی است یا خیر.

در این مقاله که موضوع استارت آپ را به طور کلی زیر نظر می گیرد همراه باشید.

استارت آپ چیست؟

استارت آپ چیست؟

استارت آپ در ویکی پدیا، یک شرکت تازه تشکیل شده و نوپا معنی شده است. البته که تعاریف مختلفی دارد اما به قول پروفسور استیو بلنک، سازمانی است به منظور پیدا کردن یک کسب و کار مقیاس پذیر.

به طور کلی استارت آپ ها جهت رفع نیاز ها در فناوری و تکنولوژی راه اندازی می شوند. کسب وکاری آینده نگر هستند که ممکن است با روش های قدیمی و جدید جلو بروند. معمولا راه اندازی آن ها پر ریسک است و در بعضی از اوقات ممکن است جواب دهد و در بعضی مواقع ممکن است با شکست مواجه شوند.

البته باید اضافه کرد که قبل از راه اندازی و تشکیل باید مواردی را در نظر گرفت.

تفاوت بین استارت آپ و دیگر کسب و کارها

تقریبا می شود گفت همه ی استارت آپ ها بی رقیب یا کم رقیب هستند. به همین خاطر کپی برداری از دیگر استارت آپ ها غیرممکن است و بیشتر روی دیده شدن و درست دیده شدن تمرکز دارند. راه اندازی نیاز به سرمایه بسیاری دارد؛ به همین دلیل است که استارت آپ ها در زمان شروع دارای اسپانسر هستند.

مهمترین تفاوت آنها با دیگر کسب و کارها در قابلیت مقیاس پذیری است یعنی در روند رشد و پیشرفت کسب و کاری هزینه آنچنانی خرج نمی شود. برای مثال پلتفرم های اینستاگرام و یوتیوب هر ساله میزبان کاربران فراوانی است با اینکه صرفا برنامه را بروزرسانی و تغییرات جزئی در آن احمال می کند. در کل تفاوت بین استارت آپ ها و دیگر کسب و کار این است که استارت آپ ها بدون هزینه اضافی با سود چشمگیری روبرو هستند.

لین استارتاپ (Lean startup) چیست؟

اریک ریس برای اولین بار لین استارتاپ که در کسب و کار های جدید و نوپا نقش دارد را معرفی کرد. نقش و وظیفه لین استارت آپ ها، پایین آوردن ریسک پذیری در کار است و در کل باعث افزایش اطمینان در فروش محصولات می شود.

در لین استارتاپ همزمان با تولید محصولات، نظر سنجی انجام می شود تا رفتار مشتریان نسبت به محصولات مشخص شود و در نتیجه معلوم می شود که دقیقا مشتریان چه می خواهند و نیازها بدون هزینه های هنگفت شناسایی شوند.

بسیاری از افراد علاقه به راه اندازی استارت آپ دارند چراکه خواهان پولدار شدن هستند ولی تشکیل ایده آل به همین سادگی نیست. باید توجه کرد که از 100 استارت آپی که راه اندازی می شود فقط ده تای آن ها باقی می مانند و بقیه به صورت تدریجی با شکست مواجه می شوند و از این ده تای باقی مانده فقط یکی از آن ها مثل اینستاگرام معروف می شوند.

اگر جلو بردن به همین سادگی بود که در حال حاضر هر شخص یا  هر تیم پولدار می شدند. به طور قطع می شود گفت که هیچکس می تواند آینده یک استارت آپ را پیشبینی کند.

بهترین مسیر و روش برای راه اندازی استارت آپ ها، حساب شده عمل کردن و با پایین ترین ریسک جلو رفتن است. برای این برنامه ریزی نیاز نیست که از همان ابتدا شرکت تاسیس کنید یا با سرمایه گذار کار کنید؛ به جای این کار بهتر است روی سبک کسب و کار خود و ریشه آن تمرکز کنید. خدمات یا محصولات خود را می توانید در اختیار مشتریان خود قرار دهید تا بازخورد و رضایت آن را ببینید و در صورت نیاز در خدمت و محصول خود تغییر ایجاد کنید. دقیقا مثل اسنپ که در شروع و راه اندازی استارت آپ خود تمام نظرات و جنبه های مشتریان را سنجید و با توجه و رسیدگی، توانست به بهترین و معروف ترین تاکسی اینترنتی ایران تبدیل شود. در نظر داشته باشید که اسنپ در اوایل کار خود فقط یک پلتفرم ساده بود.

اگر راجع به استارت آپ و راه اندازی آن بخوانید یا با قواعد آن آشنا شوید فکر می کنید که تشکیل یک استارت آپ بسیار آسان است و با کمی ایده می توان آن را اجرا کرد اما تجربه چیزی است که بسیار لازم است.

شتاب دهنده استارت آپ ها چیستند و دقیقا چه نقشی دارند؟

شتاب دهنده استارت آپ ها چیستند و دقیقا چه نقشی دارند؟

امروزه شاهد افزایش شتاب دهنده های استارت آپ ها هستیم که نقش اصلی آن ها سرمایه گذاری در انواع کسب و کار است. جدا از سرمایه گذاری، شتاب دهنده ها متخصصینی در همان حوزه در اختیار صاحبان قرار می دهد تا با آموزش و راهنمایی، ایده های بیشتری را روی میز صاحبان کسب و کار قرار بدهند. البته که ایده های خام توسط شتاب دهنده ها استقبال نمی شوند و فکر نکنید که بدون ایده می توانید با متخصصین و شتاب دهنده ها کار کنید.

شتاب دهنده ها دارای پشتیبانی هستند که در راه اندازی استارت آپ ها می توانند به صاحبان ایده کمک و تیم را راهنمایی کنند.

شاید اسم آواتک به گوشتان خورده باشد اما به طور کلی آواتک یک شتاب دهنده معروف ایرانی است که در حوزه های تامین سرمایه، آموزش، مربی و مشاور، ارائه فضای کاری مناسب، شبکه سازی و تبلیغات رایگان به استارت آپ ها کمک می کنند.

استارت آپ ویکند چیست؟

استارت آپ ویکند یک همایش و رویدادی است که به طور مجموع در 200 شهر مختلف دنیا برگزار می شود. در این همایش تمام ایده های ریز و درشت توسط صاحبان مطرح می شود و توسط متخصصین حوزه های مختلف که در این همایش شرکت کرده اند، تیم سازی صورت می گیرد که کمک بسیار به صاحبان و تیم می شود.

به طور کلی هدف و تارگت اصلی ویکند، تیم سازی و راه اندازی استارت آپ است البته با کمترین هزینه ی ممکن.

مراحل راه اندازی استارت آپ

برای راه اندازی یک استارت آپ، باید ایده هایی در سر داشته باشید تا خدمت یا محصولی ارائه دهید که جزو نیازات اساسی مردم باشد. اولین و مهمترین اصل در راه اندازی یک استارت آپ، شناخت نیاز مردم است. برای مثال اسنپ با ارائه تکنولوژی مکان یاب توانست یکی از مهمترین مشکلات و نیاز مردم را حل و فصل کند.

در هر مکان و زمانی که هستید به ایده های خود احترام بذارید؛ حتما ایده ها را در برگه بنویسید حتی ایده های ریز که به ذهنتان می آید و به کار اصلی مربوط است. بسیاری از افراد با دور زدن خود و جزئیات نمی توانند در راه اندازی کسب و کار خود موفق باشند. افرادی نیز هستند که با داشتن ایده های خوب از عملی کردن آن ترس دارند. بهترین راه ممکن این است که نمونه نخست و نسخه اولیه را ارائه دهند.

ایده را اجرا و محصول خود را به 100 نفر نشان دهید و نظر آن ها را راجع به چنین محصول یا خدماتی بپرسین. در نظر داشته باشید که این 100 نفر غریبه و ناشناس باشند چراکه اگر از دوست نظر بخواهید قطعا قصد روحیه دادن را دارد و نظر شخصی خود را به زبان نمی آورد.

زمانی که متوجه شدید، محصول و خدمات شما بدون نقص و مشکل است آن را ارائه و اکنون زمان جذب سرمایه گذار است. پس از جذب سرمایه اولیه، استارت آپ شما آماده ی راه اندازی است. به خاطر بسپارید که تمام محصولات از همان ابتدا کامل نبوده و رفته رفته خدمات و محصولات تکمیل شدند. پشت سر کاربران خود باشید و اگر با شما همراه نشدند، اشکال کار را جویا و در تلاش حل مشکل باشید. با توجه به تمام نقص های استارت آپ خود می توانید در حل آن ها کوشا سپس دوباره استارت آپ خود را ارائه و راه اندازی کنید. اگر در هفته حدود پنج درصد به کاربران خود اضافه کنید قطعا سالانه با رشد فوق العاده ای همراه خواهید شد؛ در نتیجه استارت آپ شما هم می تواند معروف شود.

ارزش گذاری روی یک استارت آپ به منظور ارزشی است که در آینده به آن اضافه می شود. در نظر داشته باشید که ارزش یک در زمان راه اندازی آن نزدیک به صفر است اما ارزش گذاری بر آن قطعا بالاتر از این حرفا خواهد بود.

حتما رقبا را در نظر داشته باشید با اینکه استارت آپ به کل بدون رقیب است اما باید به رقبای احتمالی و همچنین رقبای الان نیز توجه کرد.

تامین سرمایه در یک استارت آپ به چه صورت است؟

اگر یک تیم جوان یا یک گروه دانشجو بخواهند یک استارت آپ را راه اندازی کنند، قطعا به یک سرمایه گذار برای تامین سرمایه کار خود نیاز دارند. برای تامین سرمایه در راه اندازی استارت آپ ها راه های بسیاری وجود دارد که یکی از روش ها، دریافت وام های بانکی است اما اگر خدمت یا محصول شما مفید و کارگشا باشد، سرمایه گذاران برای تامین سرمایه به سراغ شما می آیند. کتاب هنر تامین سرمایه شدیدا برای کسانی که خواهان راه اندازی یک استارت آپ هستند توصیه می شود. این کتاب با زبان ساده تمام راهکارهای تامین سرمایه در یک استارت آپ را بیان می کند.

استارت آپ های موفق در حال حاضر ایران

استارت آپ های موفق در حال حاضر ایران

قراره با پنج استارت آپ های موفق و بزرگ ایرانی آشنا بشیم.

دیجی کالا یک فروشگاه بزرگ ایترنتی به حساب می آید که حدود 10 سال است که راه اندازی شده. دیجی کالا با دسته بندی های متنوع و فروش محصولات با کیفیت، اطمینان لازم را بین مردم بدست آورده و البته در حال حاضر بسیاری از فروشندگان محصولات خود را در دیجی کالا به فروش می رسانند.

آپارات یکی از بهترین و اصلی ترین منابع تبلیغاتی به شمار می رود که منبع درآمد این استارت آپ از کلیک های تبلیغاتی و نمایشی در اوایل ویدیوها است.

تخفیفان اولین استارت آپی است که در زمینه ارائه تخفیف های گروهی کارش را جلو می برد. رقیب اصلی این استارت آپ، سایت نت برگ است. در تخفیفان شما می توانید در زمینه های مختلف مثل رستوران و کافه، مکان های دیدنی، تئاتر و سینما، کنسرت، لوازم آرایشی و بهداشتی و سلامت و … تخفیف بگیرید که بعضی از حوزه ها معمولا به 90 درصد تخفیف هم می رسند.

اسنپ جزو اولین استارت آپ های تاکسی اینترنتی و حمل و نقل است که به تازگی استارت آپی به نام تپسی وارد بازار شده که رقیب مهم و اصلی اسنپ به شمار می رود. نکته جالب این که شرکت ایرانسل در سال 1395 حدود 20 میلیون دلار در استارت آپ اسنپ سرمایه گذاری کرد و در حال حاضر اسنپ بزرگترین تاکسی اینترنتی در ایران است.

جابینجا بزرگترین و بهترین سایت برای استخدام نیروی کار آنلاین است که آگهی هایی در حوزه های مختلف در آن بارگذاری می شود. در جابینجا به راحتی می توان رزومه ساخت و چه بسا رزومه آپلود کرد و برای شرکت و کارفرما ارسال کرد. به همین خاطر است که پروسه کار و استخدام در جابینجا بسیار راحت و مفید واقع شده.

دلایل اصلی شکست استارت آپ های ایرانی در چیست؟

اگر توجه کرده باشید استارت آپ های ایرانی به نسبت استارت آپ های دیگر بیشتر شکست می خورند. دلیل اصلی این شکست ها عدم شناخت کافی در راه اندازی استارت آپ است و بیشتر صاحبان تیم احساسی رفتار می کنند و واقع بین نیستند. با ضرس قاطع می شود گفت، کسب و کارهایی که در این مسیر شکست می خورند، تلاش و استمرار کافی را نداشتند.

استارت آپ یک راه پر پیچ و خم است که اگر پشت این پروسه صبر و شکیبایی، تلاش و کوشش نباشد قطعا موجب شکست و فروپاشی استارت آپ می شود.

در نتیجه

پیش از راه اندازی و تشکیل استارت آپ خود روی ایده هایی که دارید و می نویسید تمرکز کنید سپس مهمترین نکته، تولید محصول اولیه است. البته اگر برای پر و بال دادن به ایده های خود سرمایه اولیه ندارید، ناامید نشوید و از شتاب دهنده ها کمک بگیرید.