کسب و کار مجازی و فروشگاه اینترنتی
30
مهر

چطوری بفروشیم ؟

امروزه دیگر مثل گذشته پیدا کالای مورد نظرمون بای خرید سخت و دشوار نیست بلکه به راحتی دست تو جیب کردن و درآورن گوشی موبایل هستش!!!

امروز با گسترش شبکه های اجتماعی و در دسترس بودن اینترنت برای عموم دیگر شاید باز کردن مغازه یا فروشگاه برای افرادی که تازه می خواهند کسب کاری شروع کنند یا دارای کسب و کار کوچکی هستند کار عاقلانه ای نباشد! از هزینه های سرسام آور اجاره بها و پول پیش ملک مغازه گرفته تا هفت خوان گرفتن مجوز از شهرداری و اصناف و ….

فقط با چند کلیک

امروزه برای ساختن یک فروشگاه اینترنتی فقط یک گوشی هوشمند خیلی معمولی و اینترنت لازم است ! شما به راحتی و بدون دردسر می توانید در شبکه های اجتماعی صفحه یا کانال مخصوص خود را داشته باشید و محصولی که می فروشید یا خدمتی که ارائه می دهید را معرفی و برای آن مشتری پیدا کنید.(به همین راحتی)

نه کفش آهنی برای گرفتن مجوز لازم دارید و نه سرمایه آنچنانی و نه وقت زیاد برای پیدا کردن ملک برای مغازه و تجهیز آن!

البته که پیدا کردن مشتری برای کسب و کارتون در فضای مجازی به همین راحتی ها هم نیست! اینطور هم نیست که مثلا یک صفحه اینستاگرام برای کسب و کارتون باز کنید و از فردا مشتری ها بریزن سرتون! اون هم مشکلات و سختی های خودش را دارد و تلاش و کوشش و تا حدی دانش بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ احتیاج دارد. شما ابتدا باید با تولید محتوای جذاب و مناسب بتوانید برای خود دنبال کننده یا به اصطلاح فالور جذب کنید. بعد از جذب فالور هم باید با بازدیدکننده های پیج اینستاگرام یا کانال تلگرام کسب و کارتون تعامل کنید و به نوعی برای آنها اعتمادسازی کنید و برای خود اعتبار کسب کنید تا حاضر شوند از راه دور و جنسی را که ندیده اند از شما بخرند و پول به حسابتان واریز کنند.

اما همین اعتماد سازی هم مانند باز کردن مغازه خاک خوری دارد و علاوه بر زمان، دانش می خواهد که شاید همه ما آن را نداشته باشیم یا وقت و حوصله و یا حتی امکانات لازم آن را نداشته باشیم پس باید چه کنیم؟!؟

یکی از راهکارها سپردن کار به کاردان است یعنی برای صفحه اینستاگرامی خود یا کانال تلگرام خود یک ادمین استخدام کنید یا آن را به شرکت های بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ بسپارید که برایتان تولید محتوا انجام دهند و به جذب فالور بپردازند. البته این کار نیز هزینه بر خواهد بود که شاید تامین هزینه آن برای کسب و کارهای کوچک امکان پذیر نباشد.

راه اندازی کسب و کار اینترنتی و فروشگاه مجازی
راه اندازی کسب و کار اینترنتی و فروشگاه مجازی

سایت خود را داشته باشید

یکی دیگر از راهکارها داشتن سایت خودمان است البته هزینه اینکار از باز کردن صفحه اینستاگرام و یا کانال تلگرام بیشتر است ولی مزیت های خود را هم دارد ! اول اینکه داشتن یک سایت اعتبار به مراتب بالاتری باری کسب و کار شما در نزد مشتریانتان به ارمغان می آورد. همچنین خرید از یک سایت ثبت شده به مراتب قابل اطمینان تر از خرید از یک پیج اینستاگرامی است که معلوم نیست سازنده اش کجای دنیاست !!!

اما سایت هم هزینه ها ودردسر های خود را دارد (البته که این دردسرها یک صدم دردسر راه اندازی فروشگاه یا مغازه فیزیکی نیست!) که به شرح آنها می پردازیم:

  • خرید نشانی: باید ابتدا آدرس سایت خود را با پسوند مورد نظر خود ( com. یا ir. یا …) خریداری کنید که بر حسب نوع دامنه قیمت متفاوتی از 14 هزار تومان الی 1میلیون و 200 هزار تومان دارد.
  • ثبت دامنه : با رفتن به سایت ایرنیک (IRNIC) باید ابتدا به ثبت نشانی سایت خود بپردازید.
  • خرید هاست: برای داشتن سایت نیاز به یک سرور و فضای ذخیره سازی دارید که باید آن را بر حسب نیاز خود و سایتی که می خواهید راه اندازی کنید تهیه کنید. در این مورد هم تنوع بسیار زیادی در قیمت می باشد که بر حسب نوع سرور (ابری یا حقیقی) و کانفیگ سرور(میزان ram و cpu سرور که سرعت پردازش سایت به اون بستگی دارد) و حجم فضای ذخیره سازی ( میزان فضا و پهنای باند) وجود دارد ولی به طور کلی از 500 هزار تومان سالیانه آغاز می شود الی چند میلیون تومان.
  • طراحی سایت: تو این مورد اگر کمی خودتون دانش و خلاقیت داشته باشید می توانید کار را خودتون انجام بدهید ولی اگر کار حرفه ای تر بخواهید هم می توانید اون را به طراح سایت بسپارید. تو اینمورد رنج قیمتی خاصی نیست و بسته بهسفارش شما قیمت می تواند خیلی متغیر باشد. اگر خودتون کار را انجام بدهید و از پنل های آماده مثل وردپرس و ووکامرس استفاده کنید که فقط شاید هزینه خرید قالب و افزونه ها را داشته باشید که نهایتا با 500 هزار تومان کارتون راه می افته ولی اگر بخواهید کار را به دست طراح سایت بدهید که بر حسب درخواستی که دارید از 3 میلیون به بالا می تواند براتون هزینه داشته باشد.
  • گرفتن مجوز کسب و کارهای مجازی: برای راه اندازی سایت فروشگاهی شما نیاز به داشتن مجوز کسب و کارهای مجازی خواهید داشت که اقدام به گرفتن این مجوز خود نیازمند داشتن پرونده در دارایی و داشتن کد مالیاتی به همراه تاییدیه اداره امکلاک ومستغلات می باشد که شاید سخت ترین مرحله راه اندازی سایت باشد زیرا برای انجام این مرحله علاوه بر داشتن مجوزهای ذکر شده از دارایی و املاک و مستغلات باید در سامانه اصناف ثبت نام کرده که برای آنباید یک فرم پرشنامه را با 52 مرحله پر کنید که هیچ گونه راهنمایی ندارد و حتی طراح فرم مذکور نیز برای پر کردن آن گیج خواهد شد و با مشکل مواجه می شود! اما اگر بعد از چند نوبت اشتباه و ایراد گرفتن اصناف به نحوه پر کردن فرم و رد تقاضاتون بالاخره پس از 2 ماه موفق به گرفتن مجوز بشوید دیگر کارتان تقریبا تمام است.
  • گرفتن نماد اعتماد: برای گرفتن نماد اعتماد نیز باید به سایت آن یعنی enamad.ir مراجعه کرده و ثبت نام کنید و مدارک لازم را بارگزاری نمایید. البته گرفتن تاییدیه نماداعتماد نیز قلق ها خاص خودش را دارد.
  • گرفتن درگاه پرداخت: درگاه پرداخت نیز 2 نوع داریم یکی درگاه مستقیم و دیگری درگاه واسط. به این صورت که می توانید با بردن مدارک لازم در بانک حساب باز کرده و نسبت به گرفتن درگاه مستقیم از بانک اقدام نمایید که البته این کار هم نیازمند داشتن نماد اعتماد و کد رهگیری مالیاتی و همچنین مجوز کسب و کار خواهد بود که روند آن کمی مشکل است ولی کارمزد کمتری باید به بانک بپردازید؛ اما روش دوم روند خیلی ساده تری دارد و با اینکه تقریبا مجوزها و مدارک لازم آن با روش اول یکسان است ولی شرکت های ارائه دهنده درگاه واسط سختگیری خیلی کمتری روی موارد خواسته شدهدارند و به اصلاح خودمان گیر الکی نمی دهند ولی کارمزد دریافتیشان کمی بیشتر از بانک می باشد . ( من خودم روش دوم یعنی درگاه واسط را پیشنهاد میکنم!)

حالا میرسیم به چالش های کسب و کار از طریق راه اندازی سایت خودمان؛ شما وقتی برای سایت خودتان مجوزهای کسب و کار و مجازی و نماد اعتماد را بگیرید دیگر چالش اعتماد سازی باری مشتریان را نخواهید داشت چون همه چیز قانونی و ثبت شده می باشد ولی چالش بزرگی بعد از راه اندازی سایت با آن روبرو خواهید شد، جذب مخاطب و بازدید کننده برای سایت است. اینکه چگونه باید سایت خود را به مشتریانتان معرفی کنید؟

شاید به نظر ساده بیاد یعنی پیش خودتان بگید خوب طرف محصول دلخواه خودش را تو گوگل سرچ می کنه و ما را پیدا میکنه ولی واقعیت کار به همین راحتی نیست! چرا چون عامیانه بخوام بگم گوگل خودش یک میدان جنگ واقعیه ! یعنی سایت شما در کنار میلیون ها سایت دیگر دارند برای گرفتن رتبه در صفحات گوگل و نمایش بیشتر به کاربران با هم رقابت می کنند که خیلی وقت ها هم این رقابت عادلانه نیست!!! پس اینجاست که باید دوباره کار را بسپریم به کاردان زیرا اگر دانش کافی برای سئو* را نداشته باشید یا زیاده روی کنید باعث پنالتی شدن سایتتون و هدر رفتن هزینه ها و زحمت هایی که کشیدید بشه! پس دوباره باید به قول معروف سر کیسه را شل کرد برای سئوی سایت ( به وسیله شرکت های سئو کار یا فری لنسر ها) و گرفتن یا خرید بک لینک و ثبت رپورتاژ آگهی در سایت های دیگر و روش های دیگر سئو تا سایتمان بالا بیاد و بازدید کننده و مشتری ها بتوانند اون را ببینند.

*سئو: بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو

مورد بعدی تولید محتوا برای سایتتون هستش که باید اون را هم به صورت حرفه ای و سئوفرندلی انجام دهید که بازم نیازمند دانش رسانه ای و صرف وقت و هزینه می باشد و برای گرفتن نتیجه مطلوب باید به صورت حرفه ای انجام شود تا بازده خوبی داشته باشد.

 

از سایت دیگران استفاده کنیم!

با توجه به مطالبی که در بالا گفته شد شاید پیش خودتون فکر کنید پس راه اندازی کسب و کار اینترنتی به همین راحتی ها هم نیست و کلی وقت و هزینه لازم دارد. تا حدودی میشه گفت که درسته ولی چند سالی هست که این روند داره شکسته میشه و راه های میانبری پیدا شده برای کسب و کار اینترنتی که دیگه نیاز به هزینه های آنچنانی نداره و دانش خاصی هم نمی خواد و از همه مهمتر توی وقت هم کلی صرفه جویی میشه!

استفاده از سایت دیگران! بله درست خواندید استفاده از سایت های دیگران یکی از راهکارهایی است که امروزه کسب و کار اینترنتی را خیلی راحت کرده و رونق بخشیده. یعنی اینکه شرکت ها یا افرادی اقدام به ساخت سایت می کنند که دانش لازم را در این زمینه دارند و یک پلتفرم سطح بالا و با کمترین مشکل را تحویل ما می دهند از طرفی هم زمان و هزینه انجام کارهایی مثل گرفتن مجوز های مختلف را صرف کردند و دیگر لازم نیست از فیلتر اصناف و دارایی و سازمان مقررات کسب و کارهای مجازی و وزارت ارشاد و بانک و …. رد بشیوید تا بتوانید شروع به فعالیت اینترنتی کنید. کارهای جانبی که نیاز به تخصص و تجربه بالا داره ( مثل سئوی سایت) را هم خودشون انجام دادند و همانطور که اول مطلب اشاره کردم فقط لازمه دست تو جیبمون کنیم و گوشی موبایلمون را در بیاریم و توی یکی از این سایت ها یا نرم افزار ها ثبت نام کنیم!

بعضی از این سایت ها فقط یک حق اشتراک ماهیایه یا سالیانه ازتون میگیرن که در مقابل هزینه های روش هایی که بالا گفته شد مثل شوخی میمونه ! و برخی هم هزینه اشتراک ندارند و بر حسب فروش و درآمدی که خواهید داشت از شما کمیسیون دریافت می کنند که به نظر من خیلی عادلانه تر از دادن حق اشتراک هستش؛ چون به طور مثال اگر خدایی نکرده فروش و درآمدی نداشته باشید لازم هم نیست که پولی به کسی پرداخت کنید و ضرر نخواهید کرد!

امروزه با تبلیغات فراوان و کمپین های دیجیتال مارکتینگ که این پلتفرم ها راه انداخته اند کمتر کسی پیدا می شود که اسمشان را نشنیده باشد. سایت هایی مانند دیوار ، شیپور، ایسام، ویترین، بوتیک، دیجیکالا، زنبیل، با سلام، ترب، باسکول،هاگ مارکت ( خرید قارچ و کلیه ملزومات تولید و پرورش قارچ) و …

البته در این پلت فرم ها بستر های کاملا رایگانی هم پیدا می شود که هزینه های خود را از تبلیغات بدست می آورند یا اینکه در ابتدای راه هستند و برای جذب مخاطب سرویس رایگان ارائه می دهند. اما نکته مهم اینجاست که یک فرد صاحب کسب و کار بتواند از حداقل امکانات موجود و با کمترین هزینه بیشترین درآمد و بازده را برای تجارت خود کسب کند پس باید از فرصت ها حداکثر استفاده را ببریم!

 

*** البته می توانید تمامی مراحل بالا یعنی کلیه مراحل طراحی و ساخت انواع سایت فروشگاهی، تولید محتوا ، سئوی سایت و گرفتن مجوزهای کسب کار اینترنتی را به ما بسپارید و خیالتان از همه چیز راحت باشه.  تنها با چند کلیک