تولید محتوا چیست؟
08
مرداد

تولید محتوا چیست؟

نسل ما برای رشد چه کارهایی را باید انجام دهند؟ برای رشد کسب و کارمان می توان دست به چه کارهایی زد؟ در چنین دنیای فوق پیشرفته که روز به روز در حال توسعه می باشد برای ساخت یک کسب و کار خوب چه بسا تقویت آن چه باید کرد؟ تولید محتوا چیست و در این مسیر چه کمکی به ما می کند؟

روش های قدیمی برای نسل قدیم و روش های امروزه برای نسل جدید است که تفاوت های بسیاری چه از نظر جزئیات و کلیات وجود دارد که در حال حاضر، در چنین قرنی نمی توان از شیوه های قدیمی استفاده کرد.

بهترین و اصلی ترین روند و مسیر برای رشد و پیشرفت در کسب و کار، ارتباط با مخاطبین البته مهمتر چگونگی ارتباط با مخاطبین است.

قطعا اگر کسب و کاری داشته باشید و در عین حال در شبکه های اجتماعی فعال باشید، می دانید که مهمترین روش برای ایجاد ارتباط، ساخت تولید محتوای مناسب و با کیفیت است چراکه باعث و بانی اعتماد بیشتر نسبت به شما و کسب و کار می شود. به قول بیل گیتس، افرادی در آینده موفق هستند که از اینترنت به عنوان بستری برای ارائه ایده ها، تجربیات و محصولات استفاده کنند.

خب حالا برای اینکه بتوانیم تو چشم باشیم و تولید محتوای درست و حسابی تولید کنیم باید بدانیم که اصلا تولید محتوا چیه؟

به راستی که تولید محتوا چیست؟

تولید محتوا تعاریف بسیاری دارد که اگر از ده نفر تعریف تولید محتوا را بخواهیم هر کدام از آن ها جواب های مختلفی دارند. هم خودمو راحت کنم هم شمارو، پس به طور کلی تولید محتوا یعنی طراحی، نوشتن، ضبط و ثبت و بارگذاری و هر آن چیزی که برای هر انسانی قابل دید و درک باشد و البته تولید محتوا در حوزه های مختلفی به اشتراک گذاشته می شود اعم از آموزش و کسب و کار و …

توسط تولید محتوا می توانیم به اهداف خود و کسب و کارمان که کسب درآمد و رسانه سازی است برسیم حالا چرا هر شخصی به خوبی نمی تواند محتوای مناسب خود را تولید کند برای مثال چرا یک آنلاین شاپ ده ها هزار مخاطب دارد اما آنلاین شاپ دیگر یا بوتیک روبرو مخاطب های کمی دارند. همه چیز به تولید محتوا و چگونه تولید کردن بر می گردد. یک سوال دیگر که چرا شغل کارشناس تولید محتوا وجود دارد و شرکت ها به دنبال کارشناس های محتوا هستند.

 

اگر می خواهید صرفا روی تردمیل نباشید یا محتوایی که تولید می کنید در اصل محتوا باشد باید چندین مرحله کلی را بدانید که موجب دویدن درست شما می شود.

دویدن در مسیر درست و رسیدن به اهداف با تولید محتوا چندین مرحله دارد که شامل:

  • هدف یا تارگت گذاری
  • تدوین استراتژی محتوا
  • تولید محتوا
  • توزیع و به اشتراک گذاشتن
  • آنالیز و تحلیل
  • اصلاح و بروزرسانی

اگر با تولید محتوا به درآمد نرسید مطمئن باشید انرژی هدر دادید. تولید محتوای مفید باعث تغییر در دیزاین کار شما حتی سبک کار می شود که قطعا با انجام درست مرحله به مرحله می توان به پیشرفت و درآمد رسید.

پس قطعا می شود گفت که نه تنها تولید محتوا آسان نیست بلکه نیاز به مراقبت دارد بنابراین باید به شرکت ها و دفاتر حق داد.

تولید محتوا از کی شروع شد؟

تولید محتوا از کی شروع شد؟

سر و کله تولید محتوا زمانی پیدا شد که دیگر مردم گول تبلیغات را نخوردند. همه به فکر فرو رفتند که چرا دیگر بازخورد نداریم. به نتایجی رسیدند که دیگر تبلیغات با مردم دوست نیست یا به عبارتی دیگر مردم با تبلیغات ارتباط نمی گیرند.

کلید ارتباط با مردم و دوست شدن تنها و تنها تولید محتوا بود. این ایده و زیر و بم تولید محتوا به سال 1895 بر می گردد که شرکتی به نامJohn Deere  این تصمیم را به اجرا در آورد. این شرکت در حوزه ماشین آلات کشاورزی شروع به کار کرد که با دیر به رونق افتادن شرکت مثل بقیه شرکت ها و کسب و کار ها به تبلیغات سلام داد. تبلیغات عملکرد آن ها را کمی رونق داد اما نتوانست رویای شرکت را بر آورده و مشتریان را به مشتریان ثابت تبدیل کند. این شرکت شروع به انتشار مجله کرد اما نه مثل بقیه شرکت ها که در مجله ها اخبار زرد منتشر می کردند؛ آن ها بر خلاف رقبا و بقیه کسب و کار ها مجله ای تولید کردند که مخصوص کشاورزی و کشاورزان بود همچنین در این مجله لوازم کشاورزی و تجهیزات خود را معرفی کردند. مجله به طور کلی روی کشاورزی مانور می داد و در این راستا نیز موفق شد چراکه تمام کشاورزان این مجله را بهترین منبع برای کار خود می دانستند و صفحات را به در و دیوار اتاق و خانه ها می چسباندند.

برنامه ریزی و استراتژی محتوا را جدی بگیریم

تمام مطالب هایی که در راستای تولید محتوا ایجاد می شوند باید با اهدافی که انتخاب کردید مطابقت داشته باشند. به طور کلی اگر هدف گذاری نکردید وارد بحث تولید محتوا نشوید؛ محتوا زمانی باید تولید شود که اهداف انتخاب شوند چراکه محتوا باید حول محور اهداف بچرخد تا نتایج خودنمایی کنند.

به راستی که محتوای تولید شده را کجا باید بارگذاری کنید و با خریداران چگونه باید صحبت کرد یا اصلا خریداران چه کسانی هستند؛ تمام این موضوعات به پرسونای هر فرد و خریدار بر می گردد. با توجه به پرسونای خریدار، شما به ترس ها و چالش هایی که خریداران با آن روبرو هستند آگاه می شوید. البته که باید با خریداران و مشتریان طوری صحبت کرد که گویا ده بیست سال است دوست صمیمی هستید چراکه اعتماد و اطمینان را بین فروشنده و خریدار بالا می برد. با تولید محتوا می توانید پرسونای خریداران و مشتریان را بدانید و در نتیجه به رضایت دو طرف پاسخ داده می شود.

توجه داشته باشید که یک بازدید کننده یا خریدار، اول از همه یک فایل بزرگ از یک نمایش زنده نمی خواهد بلکه نیاز به یک فایل خواندنی کوتاهی دارد که به صورت کلی بفهمد در این شرکت یا کسب و کار چه می گذرد. در مراحل بعد، آن ها به یک مشاوره نیاز دارند که متوجه نیاز خود به محصول شوند و اینجاست که نقش مخاطب بسیار در روند تولید محتوا مهم و مفید است.

با توجه به انتخاب و دانستن پرسونای هر فرد شما باید برای آن ها محتوا تولید کنید. انتخاب فرمت محتوای شما ممکن است وبلاگ باشد یا ویدیو یا پادکست؛ تا وقتی پرسونای خریداران شما دقیق باشد فرمتی که برای تولید محتوا در نظر گرفته اید نیز مفید خواهد بود.

 انواع تولید محتوا را بدانیم

 انواع تولید محتوا را بدانیم

وبلاگ

مطالب وبلاگ مخاطبای خاص خودش را دارد در عین حال بسیار قابل هضم و درک هستند؛ تولید وبلاگ برای رساندن لپ کلامه کسب و کار شما به مخاطبین است. مطالب داخل وبلاگ می تواند ریز و درشت ترین اطلاعات حتی تاریخچه را در بر گیرد. یک محتوای وبلاگ نباید طولانی باشد؛ هر وبلاگ باید 700 تا 1000 کلمه را در خود جای دهد.

نوشته های طولانی

نوشته های طولانی مختص اطلاعات دادن و آموزش هستند؛ این نوع محتوا باید آموزنده و کاربردی باشد البته که محدود به کلمه نیست و محدودیتی جلوی شما را نمی گیرد.

پست مهمان

بسیاری از شرکت ها و کسب و کار ها برای تولید محتوای خود از پست مهمان استفاده می کنند. این کار موجب بالا رفتن بازدید کنندگان می شود و باعث می شود به سایت خود بیشتر از همه وقت دسترسی داشته باشید.

روند و مسیر تولید محتوای با کیفیت

اول از همه یعنی قبل از تولید محتوا شما باید با اصول تولید محتوا آشنا باشید تا در مسیر درست تولید محتوا قرار بگیرید.

زمانی که پرسونای خریداران خود را متوجه شوید؛ طبق پرسونای افراد ایده های فراوانی به سراغ شما می آیند که می توانید راجع به آن ها بنوسید و محتوا تولید کنید. باید در نظر داشته باشید که یک وبلاگ برای هزاران نفر مفید باشد چراکه اگر وبلاگی بنویسید که مخصوص یک نفر باشد با هدر دادن انرژی برابری می کند. برای محتواهای خود کلمات کلیدی انتخاب کنید و طبق آن ها شروع به نوشتن کنید. البته برای پیاده کردن ایده های خود نیاز بالایی به کلمات کلیدی سئو شده دارید.

در وبلاگ باید از چه کلماتی استفاده کرد؟ قطعا اگر وبلاگ شما مهاجرتی باشد از کلمات خنده دار نباید استفاده کنید و با تحقیق و حتی مشاهده باید وبلاگ خود را آغاز و به سرانجام برسانید. در اصل شما می توانید با آنالیز رقبا و تحلیل وبلاگ های آن ها محتواهایی تولید کنید که متفاوت و در عین حال خلاق باشد. شما باید به نظرات و خواسته های مخاطبان خود توجه کنید چراکه تاثیر بسئزایی در بیشتر دیده و خوانده شدن دارد. مختصر و ساده نوشتن و در عین صادق بودن بسیار مفید و موثر است. خود را به یک ایده بچسبانید و تا حد ممکن با ایده جلو بروید و با استفاده از کلمات کلیدی صحیح، یک وبلاگ منحصربه فرد تولید کنید. در مرحله بعد شما باید آن چه را که انجام داده یا نوشته اید را ویرایش کنید که این کار بعد از چندین ساعت از نوشتن انجام شود بهتر است چون مرحله ویرایش به ذهن بستگی دارد و این کار تماما ذهنی است. با استفاده از ویرایش، شما می توانید جملات کوتاه و زیباتری را جایگزین جملات طولانی بکنید که این امر باعث رضایت قطعی مخاطبین می شود.

زمانی که محتوای شما آماده شد باید آن را در قسمت مخصوص خود آپلود کنید و برای انتشار مطالب اگر مخاطبان خود را به یک پست در هفته عادت داده اید این موضوع بسیار خوب است و شما با یک تقویم محتوایی می توانید تمام این موضوعات را برای خود و مخاطبان حل و فصل کنید.

با چه ابزارهایی محتوا تولید کنیم؟

با چه ابزارهایی محتوا تولید کنیم؟

نرم افزار Canva در طرح دادن و قالب های زیبا به شما کمک می کند تا بتوانید با رنگ و لعاب خاص، عکس ها و ویدیوها را تنظیم کنید.

نرم افزار Giphy قابلیت تبدیل گیف به ایموجی را به شما می دهد؛ با توجه به داده این نرم افزار که هزاران گیف آماده دارد می شود این نرم افزار را کاربردی دانست و به علاوه شما می توانید گیف هم به آن اضافه کنید.

نرم افزار Surveymonkey یک پلتفرم ایجاد نظرسنجی است و چرا مهم شمرده می شود؟ چراکه مدیران و صاحبان خبره می دانند که برای بالا بردن بازدید و بازخورد کسب و کار به نظرات مشتریان نیاز شدیدی دارند.

نرم افزار Anchor یک ابزار مخصوص پادکست برای مبتدیان که رایگان نیز است و با استفاده از آن می توانید قسمت های نا محدود را ثبت و ضبط و در هر پلتفرمی بارگذاری کنید.

ارزش تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی

ارزش تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی

کاربرانی که در شبکه های اجتماعی فعالیت می کنند بالغ بر سه میلیارد هستند. تولید محتوا در پلتفرم های اجتماعی یک هنر محسوب می شود؛ محتواها طبق افرادی که در شبکه های اجتماعی فعالیت دارند بسیار دیده می شوند و مخاطب را درگیر می کنند.

پلتفرم اینستاگرام برای بارگذاری تصاویر با کیفیت و ویدیوهای با زیرنویس بهترین گزینه است. تعامل در این پلتفرم بسیار راحت و برای بیشتر دیده شدن چندین روش مثل استوری و هشتگ گذاری وجود دارند.

پلتفرم توییتر مخصوص پیام و نوشته های کوتاه و استفاده از هشتگ گذاری است. در عین حال روش ایده الی برای دیده شدن محتواها است.

پلتفرم یوتیوب با 1/5 میلیارد کاربر، فیلم های طولانی و آموزشی را در بر می گیرد و مطمئنا با بازخورد خوبی مواجه خواهید شد و پلتفرم فیسبوک برای ایجاد اجتماعات کوچک و اشتراک گذاری از طریق گروه های کوچک بسیار کاربردی است.

نسل جدید و بعدی محتواهای تصویری یا بصری

نسل جدید و بعدی محتواهای تصویری یا بصری

روز به روز پلتفرم های بصری در حال رشد و بیشتر شدن هستند از سرگرمی و بازی گرفته تا پلتفرم های پیام رسان و ارتباطات. در میان این همه پلتفرم، اینستاگرام و یوتیوب و اسنپ چت بین جوانان جا افتاده که البته برای بزرگسالان و افرادی که به دنبال یادگیری و آموزش هستند یوتیوب طرفداران پر و پا قرص تری دارد. امروزه و فرداروز مخاطبین محتواهای ویدیویی بیشتر و بیشتر می شوند. با بهتر شدن یوتیوب و کاربردی تر شدن آن قطعا محتوای ویدیویی و داستان سرایی افزایش پیدا می کنند که باید بگم مهمتر کیفیت محتوا است؛ در این چند ساله دیده شدن محتواهای با کیفیت به طور عجیبی بالا گرفته و اگر شما بتوانید در عین تازگی محتوایی با کیفیت ارائه دهید نیمه راه را رفتید.

در نتیجه

از همان ابتدا سعی کنید با تولید محتوای قوی خود را بین بهترین ها قرار دهید تا فضای رشد برای شما باز تر و باز تر شود. با وبلاگ نوسی و توضیح دادن با زبان خاص خود می توانید اعتماد سازی کنید و با اقتدار روی چرخه تولید محتوای مناسب قرار بگیرید. در نظر داشته باشید که مخاطبین اول شما مهمترین مشتری های شما هستند و هر گونه انتقاد و نظر آن ها بسیار کاربردی و حائز اهمیت است تا به عمق محتوای خود پی برده و چه بسا آن را اصلاح و بروز رسانی کنید پس از فضای اینترنت و پلتفرم ها به خوبی استفاده کنید. موفق و پر سود باشید.