ادمین چیست یا کیست؟
23
مرداد

ادمین چیست یا کیست؟

چه کسی را ادمین می نامند؟ چه کار هایی را انجام می دهد؟ یک ادمین درست و خوب باید چه مهارت هایی داشته باشد؟ در این بلاگ به طور کلی ادمین بودن و ادمین شدن را توضیح خواهیم داد.

سوالات فراوانی پرسیده شده است که ادمین چیست؟ آیا ادمین یک ربات است یا یک شخص؟ چه وظایفی دارد؟ ادمین شبکه های اجتماعی مخصوصا اینستاگرام و سایت باید دارای چه توانایی باشد؟ با ماه همراه باشید تا مبحث ادمینی را زیر و رو کنیم.

ادمین چیست؟

در ابتدا باید واژه ی ادمین را از لحاظ لغوی آنالیز کنیم. واژه ی بر گرفته از زبان انگلیسی است. مخفف شده ی واژه ی Adiministrator است. اگر از گوگل معنی آن را بپرسیم به واژه ی مدیر خواهیم رسید. به علت ترند شدن این واژه (ادمین) در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، باعث ایجاد سوالاتی در ذهن کاربران شده است.

ادمین شخصی است که مدیریت یک اکانت، کانال یا گروهی را در شبکه های مجازی به عهده دارد. این شبکه اجتماعی می تواند اینستاگرام، یوتیوب یا هر شبکه اجتماعی دیگری باشد. افرادی کاربلد در بخش تولید محتوا و انتشار آن ها و به طور کلی مدیریت حساب های مجازی هستند. هدف یک ادمین، توسعه و رشد پیج یا کانال است. با در اختیار گرفتن یک پیج یا کانال یا هر شبکه اجتماعی دیگر موظف است با مخاطبان گفتگو و آن ها را راهنمایی کند. همچنین اشخاص دیگر را به بازدید از پیج یا کانال وا دارد. علاوه بر آن به پیشرفت نیز باید کمک اساسی کند.

_ باید در نظر گرفت که همیشه ادمین ها، انسان نیستند. ربات های مجازی نیز می توانند ادمین یک حساب در شبکه اجتماعی باشند. برای مثال، ربات اینستاگرام یکی از ربات هایی است که خدمات پیج را برای کاربران اینستاگرامی ارائه می دهد.

با وظایف ادمین ها آشنا بشیم!

به طور کلی با واژه ادمین آشنا شدیم که چیست. در حال حاضر قصد آشنایی با کار هایی که باید یک ادمین انجام دهد را داریم. وظایف یک ادمین چیست؟ چه کار هایی را باید انجام دهد.

قطعا هم شما هم من در شبکه های مجازی عضو کانال و گروه هایی هستیم یا پیجی داخل اینستاگرام و یوتیوب را دنبال می کنیم. حتما شاهد حجم بسیار بالای محتوای برخی از چنین کانال و پیج ها بوده ایم. ادمینها مسئول انتشار و گاهی اوقات در تولید محتوا نقش دارند برای مثال در بعضی از محتوا های استوری، پست، عکس، ویدیو و… قدم بر می دارند.

ادمینی یک شغل به حساب می آید که لیست کامل از وظایف یک را با همدیگر خواهیم خواند.

_ تولید محتوا

_ انتشار محتوا

_ مدیریت تعداد محتوا

_ زمان بندی برای تولید و انتشار محتوا

_ نوشتن متون جذاب متناسب با محتوا

_ پاسخ به دایرکت و راهنمایی مخاطبان

_ پاسخ به نظرات و کامنت های مخاطبان

_ هشتگ گذاری مناسب برای هر محتوا

_ تایید و حذف کامنت های مرتبط یا توهین آمیز

_ فالو یا آنفالو کردن

_ افزایش تعداد فالوئر و بازدید کننده ها

_ افزایش نرخ تعامل

و در نتیجه با پیروی و جلو بردن اصولی یک پیج یا کانال به مهمترین و اصلی ترین هدف خواهیم رسید که توسعه و پیشرفت و در دید مردم بودن است.

با انجام دادن و تکمیل امور روزانه خود می تواند یک پیج صفر را به پیجی مفید و خوب تبدیل کند یا یک کانال در حال نابودی را ساخته و پر بازدید کند. قطعا پشت یک پیج یا کانالی عالی، یک ادمین حضور دارد. می تواند یک پیج را در روند صعودی قرار دهد هم می تواند یک پیج رو به سقوط را به صاحب پیج تحویل دهد.

انواع ادمین

انواع ادمین

 ادمین در اینستاگرام

به طور کلی در فضای کاری اینستاگرام، ادمین هم برای پیج هایی که تولید محتوا می کنند هم برای پیج های فروشگاهی لازم و حائز اهمیت است. در ادامه بلاگ قرار است با انواع ادمین در اینستاگرام آشنا شویم پس ما را همراهی کنید. ادمین ها می توانند بخش های مختلف یک بیزینس را در دست بگیرند و پوشش دهند؛ در ضمن فعالیت های مختلفی را در این راستا انجام دهند. نوع دیگری از ادمینهای اینستاگرام وجود دارند که صرفا نقش پاسخگو را دارند و در دایرکت فعالیت می کنند. وظیفه آن ها، پاسخ دهی به پیام ها است. نوع دیگر در دایره ادمینها، تولید محتوا است که موظف به تولید و ساخت محتوای تصویری و متنی هستند.

ادمین سایت

طبق شبکه های اجتماعی دیگر، سایت نیز برای بهبود عملکرد و رشد نیاز دارد. شخصی را ادمین سایت یا مدیر سایت خطاب می کنند که مسئولیت نگهداری، توسعه و اداره ی سایت را بر عهده دارد. ممکن است مهمترین و اصلی ترین وظیفه او محافظت و اطمینان حاصل کردن از صحیح بودن وب سایت است.

وظایف ادمین سایت

وظایف ادمین سایت

در نظر داشته باشید که وظایف یک ادمین بستگی به شرکت یا مکانی است که کار می کند. برای مثال اگر شما در یک شرکت بسیار بزرگ با سمت ادمین سایت مشغول به کار شوید، اشخاص بسیاری مثل تیم تولید محتوا، رسانه، طراحان، کارشناسان سئو و … کنار شما و پا به پای شما کار می کنند و شما به عنوان مدیر سایت مسئولیت هماهنگی آن ها را بر عهده دارید. به طوری که وظایف و عملیات هر یک از تیم های شرکت باید در جهت اهداف تعیین شده سایت باشد. در واقع شما مسئول ارشد سایت هستید. اما اگر شما در یک کسب و کار یا شرکت کوچک مشغول به کار شوید، بسیاری از فعالیت ها مانند طراحی و کد نویسی، تولید محتوا، بهینه سازی و … بر عهده شما خواهد بود.

توجه کنید که هر وب سایتی پس از تشکیل و راه اندازی نیاز به محتوای مناسب دارد. در واقع یکی از مهمترین ویژگی که باعث افزایش تعداد بازدید و رتبه بندی سایت می شود، تولید محتوای مناسب است که کلید این مسیر نیز شمرده می شود.

وبمستر (ادمین سایت) باید روزانه آمار دقیقی نسبت به تعداد بازدید کنندگان داشته باشد. ادمین سایت می تواند با ابزار هایی مثل گوگل آنالیتیکس رفتار کاربران و بازدید کنندگان را رصد کند. با کمک این ابزار با علایق و روحیات کاربران آشنا می شود و با توجه به رفتار بازدید کنندگان در مسیر بهبود سایت قدم بر می دارد.

یک ادمین سایت باید تلاش کند که هر کاربر و بازدید کننده را به یک مشتری برای سایت تبدیل کند. با استفاده از ابزار های مختلف برای دانستن رفتار بازدید کنندگان می توان با رفع نقایص سایت برای دائمی شدن بازدید هر کاربر کوشید.

روش و راهکار های بسیاری برای افزایش بازدید سایت وجود دارد که با مهمترین آن ها قراره آشنا بشیم.

_ استفاده از روش های صحیح و درست تولید محتوا

_ استفاده و بهره بردن از شبکه های اجتماعی

_ به اشتراک گذاری مطالب در انجمن ها

_ استفاده از پست مهمان در دیگر سایت ها

_ اهمیت دادن به کاربر و بازدید کنندگان

_ استفاده از ایمیل مارکتینگ

ادمین سایت باید کوشا باشد و با بازدید کنندگان سایت وارد تعامل شود. نظرات کاربران را با جان و دل بخواند و تمام انتقاد ها را پذیرا باشد.

یک ادمین و مدیر سایت باید روزانه جایگاه و رتبه بندی سایت را جستجو و به تیم ارائه دهد. اگر سایت در روند صعودی قرار گرفته باید علت پیشرفت را بررسی کند؛ روزانه باید فعلیت های ریز و درشت رقبا را در نظر بگیرد. باید در ارتقای کلمات و عبارات کلیدی نقش داشته باشد چراکه مهمترین وظیفه یک ادمین سایت، کمک به افزایش بازدید و ارتقای رتبه است.

دستمزد و حقوق ادمین ها

میزان درآمد نسبت به فعالیت ها، شرکت و شرایط کاری بستگی دارد. شرایط کاری ادمینی هم حضوری و هم دور کاری قابل اجرا است. حقوق و درآمد در شرکت های مختلف متفاوت است اما برای دانستن درآمد به روز به سایت های کاریابی مراجعه کنید.

به طور میانگین میزان درآمد ادمین های اینستاگرامی، از 2 میلیون تومان شروع و به 10 میلیون هم می رسد حتی ممکن است درآمد ماهانه ادمینی سایت به بالای 10 میلیون نیز برسد.

مزایای ادمین بودن

می توانید از همان خانه کار کنید که دور کاری به حساب می آید. برای مشغول شدن به شغل ادمینی به هیچ سرمایه ای احتیاج ندارید همچنین می توانید همزمان چند پیج را در اختیار داشته باشید یا چندین پروژه را با همدیگر انجام دهید. در شغل ادمینی آنچنان به سیستم قدرتمندی نیاز ندارید و صرفا با یک عدد گوشی می توان کار ها را به سرانجام رساند.

_ نکته مهمی که باید در نظر داشته باشیم این است که یک ادمین پیج اینستاگرام فروشگاهی که آنلاین شاپ ها هم جزو فروشگاه ها محسوب می شوند، باید توجه کند که در کنار کار خود یک تقویم محتوایی نیز داشته باشد و از آن استفاده کند. تقویم محتوایی در کار مثل فانوسی است که مسیر حرکت را برای ادمین اینستاگرام روشن می کند.

مهارت های نوشتاری و ویرایشی برای ادمین بودن

مهارت دیگری که در مدیریت اینستاگرام و در شغل ادمینی بسیار حائز اهمیت است، توانایی نوشتن متون و کپشن های با کیفیت و مفید است. در حالیکه در دنیای بصری، تصاویر و ویدیو ها حرف اول را می زنند اما نوشتن متن عالی و درک گارگرد آن در فضای آنلاین اهمیت بسیار زیادی دارد.

اگر شما در حال حاضر یا در آینده می خواهید پیجی را در اختیار داشته باشید و از آن برای کسب و کار خاصی استفاده کنید، باید به یاد داشته باشید که در نظر گرفتن یک ابزار مدیریتی یا Social media dashboard می تواند به نظم دادن به کار های شما موثر است.

چگونه میزان موفقیت ادمین را بسنجیم؟

چگونه میزان موفقیت ادمین را بسنجیم؟

طبق گفته هایی که شد هدف اصلی از استخدام یک ادمین اینستاگرام یا سایت، افزایش موفقیت و نزدیک کردن کسب و کار به توفیق است علاوه بر آن افزایش فروش محصولات و خدمات آن است. باید در نظر گرفت که اولا استخدام برای کسب و کار شما راه حل مشکلات است یا خیر، دوما باید مطمئن شوید که ادمینی که استخدام کرده اید توانسته وظایف خود را به بهترین شکل انجام دهد یا خیر.

راه های بسیاری برای سنجیدن عملکرد یک ادمین وجود دارد که رشدی دیده شده یا خیر. اولین راه ارائه گزارشات منظم درباره وضعیت صفحه و مخاطبان از سمت است. دومین راه بارگزاری و استفاده از افزونه ها و سایت های مختلف برای بررسی دقیق فعالیت پیج است. در ادامه با ما همراه باشید تا چند نمونه از این افزونه های پر کاربرد را با هم یاد بگیریم.

COMBIN

Combin یکی از مهمترین اپلیکیشن هایی است که برای بررسی میزان گسترش پیج اینستاگرام نسبت به پیج های رقبا استفاده می شود که بسیار کاربردی و هم برای صاحب کسب و کار و هم برای خود ادمین حائز اهمیت است.

CROWD FIRE

با بارگزاری این افزونه (crowdfire) و با استفاده از این ابزار می توان میزان تعامل صفحه یا پیج های دیگر را سنجید. همچنین می توان میزان گسترش پیج اینستاگرام را ارزیابی کرد علاوه بر آن می توان تعداد فالوئر و فالوئینگ ها را فهمید و مهم تر آن می توان صفحه های فیک را نسب به صفحه های واقعی تشخیص داد.

PHLANX

قطعا برای رشد و پیشرفت صفحه خود باید به مرور زمان با سایر پیج های مرتبط تبلیغات انجام دهید. این سایت (Phlanx) میزان تعامل شما را با سایر پیج های اینستاگرام جهت انجام تبلیغات را آنالیز می کند که قطعا در ادامه کار خود با ادمین، شما باید به چنین سایتی سر بزنید و روند صفحه حین تبلیغات را چک کنید.

 

در نتیجه

کسب درآمد از اینستاگرام با استفاده از ادمین اینستاگرام، امروزه به یکی از شغل‌های پرطرفدار تبدیل است. باید در نظر گرفت که برای موفق شدن در این شغل و رشد کسب و کار نیاز است تا بر ابزارهای گرافیکی و تحلیلی مربوط به اینستاگرام تسلط داشته باشید و با استفاده از تقویم محتوایی و استراتژی مناسب فروش پیج را افزایش دهید. در این بلاگ از مزایای ادمین شدن و توانایی هایی که باید یک ادمین داشته باشد صحبت کردیم. به طور کلی نکات لازم جهت چگونگی ادمین شدن در اینستاگرام را ذکر کردیم تا با مطالعه آن بتوانید به یکی از بهترین های اینستاگرام تبدیل شوید. امیدوارم این بلاگ مثل بلاگ های قبلی مفید واقع شده باشد.

موفق و پر سود باشید.