کمپین دیجیتال مارکتینگ - اس ام اس مارکتینگ - ایمیل مارکتینگ
11
مرداد

کمپین دیجیتال مارکتینگ

چه بخشی باعث رشد استراتژی بازاریابی شما می شود؟ بازاریابان برای توسعه کسب و کار خود می توانند از چه کمپین هایی کمک بگیرند؟ در این بلاگ یکی از پایه های قوی برای تقویت و پیشرفت در کسب و کار ها را خواهیم خواند که متوجه اصل کمپین های دیجیتال مارکتینگ (سئو ، ایمیل مارکتینگ ، اس ام اس مارکتینگ و …)از جمله اس ام اس مارکتینگ ، ایمیل مارکتینگ و … شویم پس تا انتهای این بلاگ با ما را همراه باشید.

کمپین دیجیتال مارکتینگ چیست؟

به طور کلی کمپین های دیجیتال مارکتینگ مجموعه ای هستند که در حوزه بازاریابی به صورت آنلاین فعالیت می کنند که تمرکز و اهداف کمپین های دیجیتال مارکتینگ روی بالا بردن بازدید و افزایش تعامل مخاطب و کاربران با کسب و کار است. برای اجرا و بارگذاری کمپین های دیجیتال مارکتینگ از شبکه های اجتماعی، تبلیغات بنری و چاپی و وبسایت استفاده می شود که بسیار مفید واقع شده است.

کمپین های دیجیتال مارکتینگ (سئو ، ایمیل مارکتینگ ، اس ام اس مارکتینگ و …) نسبت به کمپین های غیر دیجیتالی از برتری خاصی برخوردارند چراکه به وضوح کلیات اطلاعات را نشان و ارائه می دهد و قابلیت اندازه گیری تمام جنبه های کسب و کار را دارد. با توجه و استفاده از ابزار های دیجیتالی می توان موثر بودن کمپین ها و تعامل کاربران با کسب و کار را به صورت درصدی سنجید و برای بهبود مشکلات احتمالی تلاش کرد.

اکثریت کارفرمایان، برگزاری کمپین های دیجیتال مارکتینگ را به منظور تبلیغات می بینند که چنین اندیشه و طرز فکری به هیچ وجه صحیح نیست. در نظر داشته باشید که اگر به دنبال برگزاری و اجرای یک کمپین دیجیتالی هستید با کارشناسان حرفه ای و کاربلد مشورت کنید که معمولا آژانس های فعال در حوزه دیجیتال مارکتینگ هستند. کارشناسان به طور دقیق و مفید بودجه را مدیریت و باعث کسب موفقیت شما در کسب و کار می شوند.

در این قسمت از بلاگ با انواع کمپین های دیجیتال مارکتینگ آشنا خواهیم شد که به طور کلی به سمت های مختلفی تقسیم می شوند. برای به اجرا در آوردن یک کمپین دیجیتالی اول از همه باید نوع آن انتخاب شود و تصمیم بگیرید که چه کمپینی قرار است برگزار کنید. با توجه به نوع کمپین، شما راحت تر برنامه ها را جلو خواهید برد چراکه راه و مسیر شما مشخص شده است.

کمپین بازاریابی شبکه های اجتماعی

باید توجه نمود که نرخ کلیک، یک معیار بسیار مهم شمرده می شود که طی راه اندازی کمپین با استفاده از آن می توانیم بسنجیم چند درصد از مخاطبان و کاربران توسط شبکه های اجتماعی روی آدرس و لینک وبسایت ما کلیک کرده اند و چند درصد وارد سایت ما شده اند. شما با تولید محتوای مناسب و جذاب می توانید درصد بسیار بالایی از کاربران را به مشتری ثابت خود تبدیل و وادار به ورود و ثبت نام در سایت کنید. با نرخ تبدیل می توانید متوجه شوید که چند درصد از کاربران با ارسال پیام و از طریق دایرکت اقدام به خرید محصول کرده اند. در نظر داشته باشید درصد بالایی از مخاطبان جوان با پلتفرم های تیک تاک و اینستاگرام سر و کار دارند. در مجموع برای راه اندازی کمپین در شبکه های اجتماعی باید استراتژی ایده آل و محتوای مفید تولید کرد که سبب جذب کاربران می شود.

کمپین سئو

در نظر داشته باشید که یک دوره سئو باعث ایجاد تحول در کمپین دیجیتال مارکتینگ می شود. به طور کلی معیار های اصلی سئو به ارتباط، کیفیت و اعتبار بستگی دارد. در نتیجه شما برای انواع کمپین دیجیتال مارکتینگ از جمله ایمیل مارکتینگ ، اس ام اس مارکتینگ و … خود باید محتوای فنی و تخصصی بر اساس استراتژی سئو تهیه و اجرا کنید. نرخ کلیک در کمپین سئو به منظور شرکت در کمپین دیجیتال مارکتینگ است که چند درصد روی آدرس کلیک و وارد سایت شدند و البته چند درصد از کاربران و مخاطبان برای ما سودمند بودند. با میزان نرخ تبدیل می توان سنجید که چند درصد از کاربران خدمات را بازدید و چند درصد از محصولات ما خرید کردند. توجه کنید که ممکن است دریافت نتیجه از سئو حدود 3 ماه به طور انجمد.

کمپین اس ام اس مارکتینگ

کمپین دیجیتال مارکتینگ نزدیک به برگزاری است و حالا شما با به کار گیری اس ام اس مارکتینگ می توانید کاربران و مخاطبان را از تمام رویداد ها و اتفاقات با خبر کنید. اس ام اس مارکتینگ با در اختیار داشتن یک تیم کاربلد و منسجم و بدون دریافت هیچ هزینه ای 24 ساعته پشتیبانی می دهد که به طور قطع همیشه با شما همراه خواهند بود و اطلاعات کافی را بین کاربران و کمپین تبلیغاتی شما ارسال می کنند.

کمپین ایمیل مارکتینگ (Email marketing)

یک استراتژی ایده آل در ایمیل مارکتینگ می تواند 90 درصد کاربران را به خرید وا دارد و در مرتبه های خرید، آن ها را به مشتری های ثابت تبدیل کند. ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی از طریق ایمیل هنگامی است که شما یک پیام تجاری برای مشترکان و مخاطبان خود که شامل اجازه ثبت نام و اجازه بازدید سایت و خرید محصولات است، ارسال می کنید.

کمپین ویدیو مارکتینگ

ویدیو ها می توانند در کمپین های تبلیغاتی نقش پر رنگی داشته باشند؛ ویدیو را یک ابزار بسیار کاربردی نام می برند چراکه با در نظر گرفتن و تهیه ویدیو های جذاب می توان بسیاری از کاربران را به خود و کمپین تبلیغاتی هل داد. در نظر داشته باشید که مکان ضبط و ثبت ویدیو به نوع راه اندازی کمپین نیز بستگی دارد.

مشخص کردن هدف و آینده کمپین

مشخص کردن هدف و آینده کمپین

اجرای کمپین شما به چه منظور است؟ کمپین در آینده دور و نزدیک چه هدفی را در پیش خواهد گرفت؟

اول از همه باید منظور و هدف یک کمپین روشن باشد و در قبال دانستن آینده پیش رو، آمادگی لازم را برای راه اندازی یک کمپین خوهید داشت.

اهداف کمپین شما می تواند حول محور تبلیغ کردن یک محصول یا خدمات باشد؛ همچنین طرز فکر شما برای راه اندازی یک کمپین می تواند افزایش درآمد باشد یا افزایش تعاملات بین کاربران. اهداف به نوع کمپین نیز بستگی دارد.

اهداف کمپین ها

اهدافی که قبل از راه اندازی و برگزاری کمپین انتخاب می شوند باید Smart باشند یعنی از جهات مختلف خاص و قابل دستیابی باشند. برای مثال هدف یک کمپین دیجیتال مارکتینگ می تواند جمع آوری محتوای تولید شده توسط کاربران از 200 مشتری و از طریق دایرکت و پیام خصوصی در اینستاگرام باشد. در واقع هم یک هدف خاص و هم قابل اندازه گیری، قابل دستیابی و زمان دار است.

ایجاد یک بودجه بازاریابی خوب

ایجاد یک بودجه بازاریابی خوب

قبل از ایجاد و انتخاب یک بودجه خوب باید یک استراتژی بازاریابی تشکیل داد. یک استراتژی بازاریابی به شما راهنمایی می دهد که تا چه اندازه باید بودجه هزینه کنید. بودجه خوب برابری می کند با بازدهی خوب؟ البته که خیر. برای به دست آوردن بازدهی عالی به یک برنامه نیاز دارید. در حال حاضر اگر توان هزینه کافی را ندارید، نگران زمان سودآوری خود و کمپین نباشید.

برای مشخص شدن میانگین بودجه باید داده های مربوط به کمپین را به دقت بررسی کرد. البته که برای بدست آوردن یک بودجه بازاریابی به خصوص برای کمپین های تبلیغاتی شما نیاز به استفاده از ابزاری دارید به منظور تقسیم کردن سریع داده های خام.

کارساز بودن یک کمپین دیجیتال مارکتینگ

کارساز بودن یک کمپین دیجیتال مارکتینگ

برای دانستن این که یک کمپین کارساز بوده یا خیر، اول از همه باید اهداف اولیه و معیار های Smart بودن را به دقت بررسی کرد که آیا با هم ارتباط دارند یا خیر. در صورت نزدیک بودن با اهداف خود بایستی جشن بگیرید چراکه بسیاری از افرادی که کمپین اجرا و برگذار می کنند به اهداف خود حتی نزدیک هم نمی شوند. البته که برای جشن گرفتن و خوشحال بودن به منظور نزدیکی با اهداف باید با یک تیم کاربلد نیز همکاری کنید که این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است. همکاری کردن و راهنمایی گرفتن از تیم های خبره می تواند شما و کمپین را به موفقیت بسیار نزدیک کند.

داده های دریافتی از کمپین دیجیتال مارکتینگ

در این بخش تاثیر تجاری کمپین را به حداکثر می رسانید. با آنالیز و تجزیه و تحلیل داده ها، ارزش آن تا ده برابر افزایش می یابد. برای مثال کمپین محتوای تولید شده توسط کاربران را در نظر بگیرید؛ تصاویر و داده های منتشر شده باعث جمع آوری محتوای کاربران در شبکه های اجتماعی می شود و البته تبلیغات رایگان نیز انجام خواهید داد همچنین اطلاعات کافی و کاربردی از کاربران و فعالیت آن ها در شبکه های اجتماعی را به شما می دهد.

نمونه کمپین های دیجیتال مارکتینگ اس ام اس مارکتینگ ایمیل مارکتینگ

نمونه کمپین های دیجیتال مارکتینگ

در ادامه این بلاگ با چند نمونه کمپین دیجیتال مارکتینگ (ایمیل مارکتینگ ، اس ام اس مارکتینگ و …) در در حوزه های مختلف برگذار می شوند آشنا خواهیم شد.

Gopro

Gopro در سبک ویدیو شروع به فعالیت کرده است و به علت سبک خاص فیلم و ویدیو های اکشن معروف شده است. در عین حال، تمام ویدیوها با لنز فیش آی کلاسیک تهیه می شوند. نکته ای که اشاره به آن مهمه این است که اکثر ویدیو های یوتیوب توسط خود Gopro تهیه نشده اند بلکه توسط کاربران متعهد Gopro ساخته شده اند. با آپلود و بارگذاری ویدیو های کاربران در یوتیوب، افراد تشویق می شوند که ویدیو های با کیفیت و جالب خود از ماجرا ها را ضبط و به صورت آنلاین ارسال کنند. هنوز این کمپین دیجیتال مارکتینگ روی بورس است و کاربران بسیاری را به خود جذب کرده است.

Gieco

لازم به ذکر است که با Gieco می توانید 15 درصد چه بسا بیشتر در بیمه اتومبیل های مختلف تخفیف بگیرید. Gieco سری های مختلف و متنوع از تبلیغات پیش نمایشی را در یوتیوب راه اندازی کرده است. تبلیغات پیش نمایشی یک سبک و نوع محتوای یوتیوبی هستند که در اوایل و اواسط ویدیو ها ظاهر می شوند که حدود 15 تا 20 ثانیه هستند. بر خلاف آن شرکت های مختلف تا حد ممکن پیام های خود را کوتاه می کنند. در نظر داشته باشید که تبلیغات پیش نمایشی یوتیوب سرگرم کننده نیز هستند.

Red bull

رد بول (Red bull) به دلیل حمایت از ورزش های هیجانی و خطرناک معروف شده است تا در این راستا نوشیدنی انرژی زا خود را به فروش برساند. این نوشیدنی انرژی زا، مورد پسند افرادی است که در ورزش های خطرناک فعالیت می کنند. در عوض تولید محتوای دیجیتالی، رد بول برای کاربران و مخاطبان، ویدیو و مقالاتی راجع به آخرین اتفاقات و حوادث در جامعه ورزش های هیجانی تولید می کند. در چنین کمپین دیجیتال مارکتینگ، رد بول (Red bull) به ما نشان می دهد که دلیل فروش زیاد و درآمد بالا همیشه استراتژی محتوایی نیست بلکه سبک لایف استایل و زندگی کاربران است.

Wayfair

Wayfair یک فروشگاه مبلمان خانگی و دکور های تجاری است که یک استراتژی نوآورانه را در پیش گرفته است. اینگونه می توان گفت که عکس های آن ها عکس نیستند. اینستاگرام با آپدیت و بروزرسانی های جدید و کاربردی خود به کاربران اجازه می دهد که به شرکت ها و برند ها نزدیک شوند و wayfair از این فرصت به خوبی استفاده کرده است. برای wayfair، پلتفرم اینستاگرام یک برنامه تولید محتوا یا بازی فرهنگی نیست بلکه یک صفحه و فرصت خرید است. طی بروزرسانی جدید اینستاگرام با تگ کردن روی محصول می توان قیمت را کنار تگ نیز چسباند. این یک کمپین دیجیتال مارکتینگ است که به مردم قیمت دقیق محصولات را نشان می دهد و به فروشگاه wayfair کمک می کند که از طریق اینستاگرام خریدار جذب کنند.

در نظر داشته باشید که به طور کلی یک کمپین اگر چند سال هم پا بر جا باشد، تبدیل به یک استراتژی بازاریابی نمی شود چراکه باید در کنار سایر کمپین های دیجیتال مارکتینگ به یک استراتژی بازاریابی تغییر کند چون این موضوع یک تاکتیک به شمار می رود.

در نتیجه

توجه داشته باشید که کمپین های دیجیتال مارکتینگ برای رسیدن به اهداف خود اقداماتی را باید پشت سر بگذارند که با برنامه به جلو حرکت کنند. به نحوه راه اندازی یک کمپین توجه کنید و با انجام مرحله به مرحله به موفقیت نزدیک و نزدیک تر شوید. به یاد داشته باشید که برای ورود به دنیای دیجیتال مارکتینگ و کمپین ها، آنالیز رقبا نیاز است و البته در کنار آنالیز رقبا و تجزیه و تحلیل کار خود باید به نیازمندی و علایق کاربران و مخاطبان نیز توجه شود.

به امید بزرگ تر کردن کمپین های دیجیتال مارکتینگ که یکی از پایه های کسب و کار ها و البته مهمترین معیار است. امیدوارم این بلاگ برای شما و کمپین های تبلیغاتی مفید واقع شده باشد.

موفق و پر سود باشید.