همه چی درباره SEM
19
مرداد

همه چی درباره SEM

در این بلاگ قصد داریم مبحث SEM را به طور کلی باز کنیم چراکه خیلی از افراد SEM را با  SEO اشتباه می گیرند و به جای یکدیگر استفاده می کنند. SEM یکی از کاربردی ترین مولفه در استراتژی های دیجیتال مارکتینگ است چراکه باعث ایجاد ترافیک و بازدید بیشتر وب سایت می شود. در ادامه بلاگ با ما همراه باشید که با SEM آشنا و از اهمیت آن در استراتژی با خبر شویم همچنین با مزایا و معایب SEM و نحوه راه اندازی و پیاده سازی آن در کمپین های دیجیتال مارکتینگ آشنا خواهیم شد.

SEM چیست؟

SEM یک روش کاربردی برای ایجاد ترافیک آنلاین در وب سایت ها است. همان طور که با SEO آشناییت دارید که یکی دیگر از مولفه ها در استراتژی دیجیتال مارکتینگ است. این شیوه (SEM) معمولا با SEO همکاری دارد. راه اندازی و اجرای SEM تا حد بالایی باعث ایجاد ترافیک، افزایش درآمد و به فرایند تبدیل نیز کمک می کند همچنین نتایج بدست آمده از روند SEM زودتر از سایر شیوه های طولانی مدت است.

راه اندازی و استفاده از استراتژی های اثبات شده به منظور افزایش بازدید وب سایت باعث بهبود کیفیت نیز می شود. با اجرای برخی از استراتژی های SEM مانند تبلیغات CPC می توانید برای یک جمعیت خاص، کار و تبلیغات را انجام دهید. با تعیین کردن جمعیت خاص و مدنظر خود و همچنین با انجام بررسی های لازم می توانید متوجه شوید که چند درصد از افراد ارتباط خوبی برقرار کرده اند حتی می توانید مطمئن شوید که چه تعداد از افراد تبلیغات شما را مشاهده و روی آن کلیک کرده اند. تبلیغات CPC دریافت هزینه به ازای هر کلیک است. تبلیغ کنندگانی از چنین تبلیغات CPC بهره می برند که هزینه ی روزانه ای را برای انجام آن در نظر بگیرند.

در دنیای مدرنی زندگی می کنیم که افراد هر آن چه که جستجو کنند به سرعت بدست خواهند آورد در ضمن اولین بودن می تواند باعث بالا بردن حجم ترافیک و کلیک های بیشتر و در نهایت بازدید بالا شود.

نقاط مشترک SEM و SEO

نقاط مشترک SEM و SEO

در این قسمت از بلاگ به وجه مشترک های SEM و SEO خواهیم پرداخت.

SEM و SEO قابلیت دیده شدن در SERP ها را افزایش می دهند. در واقع هر دو آن ها باعث ایجاد ترافیک در وب سایت ها می شوند. هم SEM و هم SEO از روش هایی استفاده می کنند که نرخ کلیک را افزایش می دهد که موجب کلیک کردن کاربران روی نتایج می شوند.

هر دو آن ها برای شناسایی و دستیابی به جملات و عبارات جستجو، از روش تحقیق راجع به کلمات بهره می برند. چنین تحقیقی به منظور خرید عبارات کلیدی است در واقع با این اوصاف شما متوجه می شوید که رقبای شما چه عبارات و جملات کلیدی را مدنظر و از آن ها استفاده می کنند.

در هسته و مرکزیت SEM و SEO، کلمات کلیدی قرار دارد. آن ها کلمات کلیدی خاصی را مدنظر می گیرند در واقع باید گفت که تمرکز SEM و SEO روی شناسایی و تحقیق کلمات کلیدی است. برای تحقیق و شناسایی عبارات و کلمات کلیدی می توان از ابزار الکسا کمک گرفت.

کسب موفقیت در هر دو استراتژی به مخاطبان بستگی دارد که تا چه اندازه از آن ها شناخت دارید. عملکرد و نیازمندی های مخاطبان را باید به دقت بررسی و درک کنید. هر دو استراتژی به نمایش داده شدن برند نیز کمک می کنند.

تفاوت های SEM و SEO

تفاوت های SEM و SEO

با مقایسه با SEM و SEO متوجه می شویم که جدا از شباهت های بین آن دو، تفاوت هایی هم وجود دارد. در این قسمت از بلاگ به تفاوت های بین SEM و SEO خواهیم پرداخت.

اولین و مهمترین تفاوت این است که SEM برای ظاهر شدن در نتایج جستجو و سرچ از استراتژی های پولی بهره می برد اما بر خلاف آن، SEO در این حوزه از استراتژی های طبیعی استفاده می کند. عکس العمل و نتیجه SEM سریع تر از SEO است چراکه با تبلیغات پولی می توانند نتایج مورد نظر را با چند کلیک به مخاطبان نشان دهد. با استفاده از روش SEM می توان تبلیغات پولی را فعال کنید تا قابلیت بیشتر دیده شدن افزایش پیدا کند. برخلاف آن راه اندازی استراتژی SEO چند ماه زمان می برد.

در نظر داشته باشید که برای بررسی و ارزیابی، استراتژی SEM سریع تر و بهتر از SEO عمل می کند؛ برای مثال در استراتژی SEM به راحتی می توان تبلیغات پولی را فعال و غیر فعال کرد، می توان در رونوشت های روی تبلیغات را به سرعت و به راحتی تغییر ایجاد کرد؛ می توان محتوای صفحه فرود خود را تغییر دهید در حالیکه بر خلاف آن در استراتژی SEO انجام و عمل کردن چنین عملیات ها زمان بر است.

در استراتژی SEM در صورتی که پولی بابت تبلیغات به صورت روزانه پرداخت نشود، تبلیغات خود به خود غیر فعال می شوند. استراتژی SEM تا زمانی فعال و کاربردی عمل می کند که پرداخت هزینه اعمال شود. برخلاف آن، استراتژی SEO در طول زمان خودی نشان می دهد و در نمایش نتایج پایدار تر است.

در استراتژی SEM شما می توانید مخاطبان مدنظر و هدف خود را تعیین کنید و توانایی انتخاب افراد با ویژگی های مختلف را دارید تا مشخص کنید چه افرادی با چه خصوصیاتی، نتایج را مشاهده کنند. برخلاف آن، در استراتژی SEO شما توانایی انتخاب و تعیین کردن مخاطبان را ندارید.

بحث استراتژی شد! SEM بهتر است یا SEO؟

بحث استراتژی شد! SEM بهتر است یا SEO؟

در حال حاضر باید تصمیم بگیریم که کدام استراتژی را باید اعمال کنیم اما اول از همه به نکاتی که قرار است گفته شود، دقت کنید.

در ابتدا شما باید چرخه خرید مشتریان خود را به دقت بررسی کنید. اگر چرخه خرید خدمات و محصولات شما توسط مشتریان، چرخه کوتاهی است بدانید که راه درستی را در پیش گرفته اید و مخاطبان می دانند که با چه محصولاتی روبرو هستند. بدین ترتیب، استراتژی SEM برای شما مناسب تر است چراکه دقیقا آن چه خواهان مخاطبان است روبروی چشم آن ها قرار دارد.

اگر با چرخه خرید بلند مواجه شدید، بدانید که مخاطبان برای تجزیه و تحلیل خدمات و محصولت شما تحقیق کرده اند و زمان زیادی را به جستجو پرداخته اند؛ در این صورت، استراتژی SEO کارآمد تر از SEM است.

به پرداخت هزینه توجه کنید چراکه عبارات کلیدی به علت رقابت بالا در نرخ هزینه به ازای هر کلیک، متفاوت عمل می کند. قبل از انتخاب روش و استراتژی خود بین SEM و SEO در نظر داشته باشید که برای نمایش داده شدن در نتایج جستجوی پولی باید چه مقدار هزینه کنید. اگر هزینه به ازای هر کلیک کم باشد طبیعتا راهکار استراتژی SEM بهتر و مناسب تر است چنانچه هزینه به ازای هر کلیک بالا باشد، بهترین استراتژی، SEO است.

به زمان راه اندازی کسب و کار باید توجه شود چراکه اگر به تازگی کسب و کار خود را تشکیل و راه اندازی کردید، می توانید تا زمانی که SEO نیاز به نمایش نتایج دارد از روش و استراتژی SEM استفاده کنید. استراتژی SEM روی ترافیک سایت شما تاثیر دارد.

مزایا و معایب SEM و SEO

مزایا و معایب SEM و SEO

یکی از مهمترین و اصلی ترین مزایای SEM نسبت به SEO این است که اگر به دنبال پیشرفت سریع و رشد هستید، استراتژی SEM قادر به انجام چنین کار است چراکه سرعت SEM بسیار چشمگیر است و با کمک پرداخت هزینه می توانید به هدف خود برسید اما استراتژی SEO نیاز به زمان کافی حداقل چند ماه دارد تا به هدف مورد نظر برسد.

اکنون به معایب SEM می پردازیم شاید احتمال دیدن چنین بخشی را نداشتید! کمی عمیق ‌تر فکر کنید، شما در SEM هزینه و زمان زیادی را برای ورود مخاطبان و مشتریان به سایت خود صرف می‌کنید. آن ها در سایت شما با چه چیزی مواجه می‌شوند؟ با دعوت کردن آن ها انتظارات بالا رفته است و توقع دارند که اطلاعات مد نظر را به راحتی بدست آورند. آیا دسترسی به مطالب سایت شما سریع و آسان است؟ آیا چیزی که تبلیغ آن‌ را کردید در سایت شما وجود دارد؟ شما در SEM تنها چند ثانیه برای جلب رضایت مخاطبان زمان دارید و اگر آنچه را می‌خواهند ارائه ندهید به سرعت از سایت شما خارج خواهند شد و به سایت دیگری می‌روند و در نهایت قدم شما خیلی کوتاه شمرده خواهد شد.

اول SEO پس از آن SEM

اول SEO پس از آن SEM

در نظر داشته باشید که استراتژی SEM بدون SEO به هیچ وجه موفق و کامل نیست. با توجه به این که به طور کلی منظور SEO، آماده سازی سایت برای مخاطبان و موتور های جستجو است، شاید به تنهایی برای یک وب سایت کامل و کافی باشد. در مجموع اگر شما توانایی پرداخت برای استراتژی SEM را دارید، در ابتدای مسیر SEO را آماده و راه اندازی کنید.

مدیریت کمپین SEM

مدیریت کمپین SEM

در حال حاضر با استراتژی SEM به طور کلی آشنا شدیم. اکنون قصد آشنایی با مدیریت چنین استراتژی و کمپین SEM را داریم. در ادامه بلاگ قرار است با مراحل مدیریت SEM آشنا شویم.

تعریف و مشخص کردن استراتژی

اولین قدم تعریف استراتژی کمپین ها استکه شامل انجام بررسی های کامل درباره ی مخاطبان، هدف، انگیزه ها و نیاز های آن ها است. پس از شناسایی مخاطبان که می خواهید به آن ها دسترسی پیدا کنید، می توانید استراتژی را تعریف کنید که شامل چگونگی تامین محصولات یا خدمات شما در پاسخ به آن نیاز ها و تعیین پیام تبلیغاتی و اطلاعاتی است که برای آن ها می توانند جذاب و دلچسب باشند. این استراتژی باید شامل موقعیت سازمان در صنعت، لیستی از رقبای اصلی، نحوه ی تعامل آن ها با مشتریان و اهداف مشخص و دقیق برای این کمپین نیز باشد.

تهیه و استفاده از عبارات و کلمات کلیدی

هنگام اجرای یک کمپین SEM باید کلمات کلیدی را مشخص کنید که کسب و کار شما می خواهد آن ها را مورد هدف قرار دهد. این کلمات و عبارات کلیدی همان عباراتی هستند که اغلب مخاطبان هدف شما جستجو می کنند. در ضمن شما می توانید از ابزار های کلمات کلیدی استفاده کنید که لیستی از کلمات کلیدی که بیش ترین میزان جستجو را در برخی از صنایع و بخش های تجاری دارند، در اختیار شما قرار می دهند.

بازبینی محتوای وب سایت

در نظر داشته باشید که وب سایت شما در نتایج جستجو قرار گیرد، مطمئن شوید که محتوای صفحه شامل کلمات کلیدی و عباراتی  است که شما تعیین و لیست کرده اید. اصلاح نسخه در سایت بخشی از فرایند بهینه سازی بازاریابی موتور های جستجو است که همراه با SEM، در کمپین بازاریابی دیجیتال موثر واقع می شود.

شناسایی شاخص های موفقیت

یکی دیگر از مراحل تشکیل یک کمپین SEM، شنایایی معیار ها و شاخص های موفقیت است. این مراحل شامل شناسایی هر گونه استراتژی عملیاتی است که به کسب و کار امکان می دهد که نتایج خود را در کارزار های بعدی بهبود بخشد. از جمله معیار های موفقیتی که معمولا استفاده می شوند، می توان به زمانی که افراد در سایت شما بارگزاری می کنند، افزایش بازدید سایت، تعداد بازدید کنندگان جدید در مقابل که دوباره رجوع می کنند و همچنین رتبه ی کسب و کار شما در نتایج جستجوی کلمات کلیدی انتخابی شما نام برد.

در نتیجه

امیدواریم به درستی با مفاهیم و تفاوت های SEM و SEO آشنا شده باشید. قطعا در این بلاگ متوجه شده اید که SEM یک عبارت کلی به معنای هر چیزی است که حضور شما در فضای آنلاین و اینترنت را افزایش دهد که این شامل خود سئو نیز می شود. همچنین در این بلاگ توضیح دادیم که بازاریابی موتور های جستجو یا SEM چیست و چگونه به افزایش سرنخ ها در بازاریابی کمک می کند. در مجموع امیدواریم مطالب برای شما خوانا و مفهومی باشد.

موفق و پر سود باشید.