آموزش طراحی لوگو
20
شهریور

آموزش طراحی لوگو

آموزش طراحی لوگو، در دنیای عجیبی زندگی می کنیم؛ بسیاری از صنعت های کنونی یا کل درآمد آن ها از تبلیغات است، یا بخشی از آن و یا بدون تبلیغ کردن سرپا نمی مانند. توجه کنید که واقعیت این است که در دوره ای زندگی می کنیم که دوره رقابت است. هیچ شرکت یا کسب و کاری در حال حاضر بدون رقیب نیست و اصلا مهم نیست چقدر محصول شما با کیفیت است وقتی مردم آن را مشاهده نکنند، هیچ فروشی نخواهید داشت. در این دنیای پر رقیب باید متمایز باشید، باید شناخته شده باشید، باید به همه نشان دهید که وجود دارید و یکی از راه های نشان دادن خودتان داشتن یک لوگو یا آرم، نشان کسب و کار است.

در نظر داشته باشید که شاید به هیچ وجه لازم نیست که بگوییم لوگو چیست و دقیقا چه کاربرد هایی دارد چون همه ما هزاران بار لوگو یا آرم را دیده ایم اگر دقت کنید همین حالا روی گوشی موبایل، کامپیوتر یا لپ تاپ خود لوگوی یک شرکت را خواهید دید و باز هم لازم نیست که بگوییم لوگو بخش مهم و ضروری یک کسب و کار است چراکه همه می دانند که باید به نوعی برای اعلام موجودیت کسب و کار خود طراحی لوگو را انجام داد. مکا در این بلاگ سعی کنیم از جوانب مختلف لوگو یا آرم و طراحی لوگو را مورد بررسی قرار دهیم پس با ادامه بلاگ ما را همراهی کنید.

طراحی لوگو چیست؟

همان طور که قبل  ذکر شد شاید در دنیای حال حاضر  ما هیچ نیازی به این که بگوییم طراحی لوگو چیست یا حتی شامل چه مراحلی می شود نباشد اما فرض این مقاله بر این است که شما چنان درگیر زندگی روزمره و مشکلات هستید که تا به حال چنین عبارت و موضوعی را نشنیده اید یا به آن توجه نکرده اید. طراحی لوگو عبارت است از طراحی یک نشان که معمولا یک تصویر بصری است اما می تواند متن یا انیمیشن نیز باشد. با دیدن آن نشان و طراحی، مردم کسب و کار، مغازه، استارت آپ یا … شما را به یاد می آورند در نظر داشته باشید که این نشان یا طراحی باعث می شود که از دیگر کسب و کار ها متمایز باشید و در واقع یک شناسه بصری داشته باشید.

حتی اگر شما صاحب یک کسب و کار نیستید و به عنوان مثال یک موسیقی دان یا خواننده ای هستید به لوگو نیازمند هستید چرا که این نشان شماست؛ این معرف چیزی است که هر جایی که باشد مردم به یاد شما می افتند و در واقع این لوگو نماینده شما در مواقعی است که نیستید که بسیار بین کسب و کار ها جا افتاده است و رایج است؛ در نظر داشته باشید که در ایجاد کسب و کار و حتی برند شخصی خودتان بسیار مهم و کاربردی است.

آموزش طراحی لوگو

پنج اشتباه رایج در طراحی لوگو

در بسیاری از موارد ما شاهد طراحی لوگو هایی هستیم که زیبا نیستند و توجه ها را به خود جلب نمی‌ کنند. ما در این بلاگ قصد داریم با توجه به صحبت های بزرگان دلایل و مواردی را که باعث وجود طراحی لوگو های غیر حرفه ‌ای و نا مناسب می شوند، بررسی کنیم.

نوع نمایش

چاد مایکل در رابطه با لوگو و نشان ها می‌ گوید که در طراحی، هیچ وقت نباید ساده ترین مدل را انتخاب کرد، مشتری شما لیاقت بیشتر از این ‌ها را دارد و شما با انتخاب ساده ترین طراحی لوگو، این فرصت را که لوگوی خود را با نگاه ‌های مفهومی تکمیل کنید، از دست می‌ دهید و نظرات و دیدگاه مردم و جامعه بسیار حائز اهمیت است.

طراحی لوگو رنگی و سه بعدی

آندریاس کارل نیز می‌ گوید که هر سال تعداد بیشتری از طراحی های رنگی و سه بعدی می ‌بینیم که بعضی از آن‌ ها با دست و به صورت دو بعدی به صورتی طراحی شده ‌اند که سه بعدی به نظر برسند و بعضی دیگر از طراحی لوگو ها با برنامه ‌های کامپیوتری به صورت سه بعدی طراحی شده ‌اند، من حس می ‌کنم این دسته از طراحی لوگو ها به هیچ وجه موفق نخواهند شد چرا که امکان سیاه سفید کردن آن‌  ها وجود ندارد و همچنین به سختی به یاد مردم می ماند و جامعه با آن ها به آن صورت توجه نمی کنند.

نه خیلی زیاد، نه خیلی کم

جای دادن تعداد زیادی ایده در یک طراحی لوگو  به طوری که راحت هم خوانده شود، کار بسیار دشواری است. در مقابل، سو متیو هیل در این باره می گوید، اگر لوگویی به سادگی خوانده شود، ارزش این را ندارد که یک لوگو باشد.

طراحی لوگو با عکس‌ های قدیمی

مایکل چاد معتقد است که احساس می‌ کنم طراحان و حتی مردم معمولی متوجه عکس ‌های قدیمی خواهند شد و این همان تقلب است. در طراحی لوگو اگر چیزی را خود شما طراحی نکرده اید یا دستکاری نکرده ‌اید، از آن استفاده نکنید.

زشتی مطلق

وون گلیتچا می‌ گوید که هر صنعتی دارای خوب، بد و زشت است، اما زمانی که  به طراحی می‌ رسیم، بد همیشه به معنای مشکل در زیبایی لوگو نیست، بلکه کمبود مفهوم و یا استفاده از یک ایده نا مفهوم، طراحی لوگو را بد و فراموش شدنی می‌ سازد. زشت هم به معنای طراحی بد است و به آن صورت جلوه خاصی ندارد.

ویژگی ‌های یک لوگوی خوب

تا به اکنون می دانستید که لوگوی خوب و موفق چه ویژگی ‌هایی دارد؟ یک لوگوی خوب باید متمایز، اختصاصی، کاربردی، گرافیکی و ساده باشد و پیام مورد نظر را به بیننده و جامعه انتقال دهد. به طور کلی برای طراحی لوگو  باید 5 قاعده کلی و اولیه را رعایت کنید: که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

سادگی

یک لوگو ی ساده، باعث می ‌شود تا شناسایی و یادآوری آن راحت‌ تر و سریع‌ تر اتفاق بیفتد و همچنین به قابلیت استفاده از آن در جا و ماکن های مختلف و ماندگار بودن در ذهن کمک می‌ کند. طراحی لوگوی ساده و حرفه‌ ای می ‌تواند شما را منحصر به فرد و نسبت به لوگو های دیگر متمایز کند، بدون اینکه نیاز به انجام فعالیت ‌های دیگر برای تبلیغ داشته باشید.

ماندگاری

آنچه سادگی در طراحی لوگو برای شما به ارمغان می ‌آورد، ماندگاری است. لوگوی ساده به‌راحتی در ذهن‌ ها می‌ ماند. طراحی لوگوی تاثیرگذار در عین ساده بودن باید ماندگار باشد، که این امر با سادگی و متمایز بودن لوگو بدست می‌آید.

بدون مدت

یک طراحی لوگو ی تاثیرگذار باید بدون زمان و متناسب برای همه زمان‌ ها باشد و در طول سال ‌ها تاثیرگذار باقی بماند. یکی از بهترین مثال‌ ها در این مورد لوگو ی شرکت کوکاکولا است که برای سال‌ های طولانی مانده و ماندگار شده است و در جامعه و بین مردم خود را ثابت و جا انداخته است.

تطبیق پذیری

یک طراحی لوگو ی تاثیرگذار باید بتواند در رسانه‌ های مختلف و برای کاربرد های گوناگون استفاده شود و کاربردی باشد. برای تحقق و تثبیت  این مورد، لوگو باید در قالب بُرداری طراحی شود تا بتوان از آن در مقیاس‌ها و سایز و ابعاد های مختلف به خوبی استفاده کرد. طراحی خوب باید به‌گونه‌ ای باشد که هم به صورت افقی و هم به صورت عمودی بتوان آن را به‌کار برد. لوگو باید در سایز ها، رنگ‌ ها و مکان های مختلف، تاثیرگذاری خود را حفظ کند.

اختصاصی

لوگوی شما باید منحصر به فرد و برای شما و مختص هدف شما باشد. برای مثال اگر شما برای یک فروشگاه بچه گانه لوگو طراحی می‌ کنید، باید از فونت و رنگ بچه گانه در آن استفاده کنید. یک مسئله  و نکته مهم  دیگر در طراحی لوگو این است که لوگو لازم نیست فعالیت شما یا کالا ها و خدماتی را که ارائه می ‌دهید را نشان دهد. لوگو تنها برای شناسایی و هویت و وجودیت بخشی به برند شما است.

بهترین نرم افزار های طراحی لوگو

بهترین نرم افزار های طراحی لوگو

در حال حاضر که با مفهوم لوگو و طراحی اش آشنا شدید، بیاید چند نرم افزار طراحی لوگو را بررسی کنیم که در جامعه های مختلف بسیار مشهور هستند و در دنیای کامپیوتر می توانید با آن ها لوگوی دلخواه خود را طراحی کنید:

طراحی لوگو با ادوبی ایلوستراتور

مگر می شود نامی از طراحی گرافیک ببریم و نام شرکت ادوبی (Adobe) در میان نباشد شاید بتوان گفت که پادشاه و بهترین نرم افزار های طراحی گرافیک در دنیا نرم افزار Adobe Illustrator است که جزو  نرم افزار های ویرایش تصاویر وکتوری است. این نرم افزار مثل دیگر برنامه های شرکت ادوبی به ظاهر ساده می رسد اما دارای هزاران هزار نکته ریز و درشت است. بسیاری از طراحان کامپیوتری بزرگ از این نرم افزار برای ساخت طراحی های شگفت انگیز و اشکال پیچیده استفاده می کنند که هر طراحی فقط بخشی از آن ها را می داند. از ایلوستراتور می توانید روی سیستم عامل های مک و ویندوز استفاده کنید. این نرم افزار در کشور ایران به دلیل عدم پایبندی به قانون کپی رایت برای  محصولات خارجی رایگان است و می توانید آن را در وبسایت های مختلف دانلود نرم افزار، دانلود کنید.

طراحی لوگو با کورل دراو

یکی دیگر از بهترین و کاربردی ترین نرم افزار های ویرایش تصاویر وکتوری که یک شاهکار به تمام معنا است و از بهترین نرم افزار های ساخت لوگو در دنیا به شمار می رود، که لوگو هایی با کوچکترین جزییات را می توانید با کمک این برنامه بسازید. Corel Draw  مناسب طراحانی است که به دنبال ابزاری برای ترسیم هر آنچه که در ذهن دارند است.

طراحی لوگو با ادوبی فتوشاپ

در نظر داشته باشید که در بسیاری از رتبه بندی ها و نظرات نرم افزار نام آشنای Adobe Photoshop یک ابزار مناسب برای ساخت لوگو نباشد اما حقیقت این است که فتوشاپ مانند جادوگری است که هر کاری که بخواهد در دنیای گرافیک کامپیوتری می تواند انجام دهد. در اینترنت می توانید صد ها آموزش طراحی لوگو با فتوشاپ را پیدا کنید. فتوشاپ برنامه ای است که یادگیری آن هرگز تمامی ندارد و یکی از بهترین انتخاب ها در تمامی عرصه های طراحی گرافیک همین نرم افزار فتوشاپ است.

طراحی لوگو با پلتفرم Canva

توجه کنید که چهارمین برنامه‌ ایجاد لوگو که می خواهیم آن را معرفی کنیم یک پلتفرم آنلاین به نام Canva است که بدون اغراق باید به فردی که این پلتفرم را ساخته نابغه تمام عیار گفت. Canva شامل هزاران نمونه لوگو، کارت ویزیت، پوستر، تراکت است که فقط تعداد کمی از آن ها رایگان نیستند. به راحتی توسط ویرایشگر آنلاین این پلتفرم می توانید نمونه لوگو و طرح های مورد نظر خود را به صورت کامل ویرایش کنید و یا از نو یک لوگو طراحی کنید و باید گفت دست شما در ساخت هر نوع لوگویی باز است.

قیمت طراحی لوگو چگونه مشخص می شود؟

در نظر داشته باشید که تا الان، با طراحی آن و نرم افزار هایش تا حدودی آشنا شدید. نیاز است بدانید طراحی لوگو انواع مختلفی دارد و قیمت طراحی لوگو با توجه به نوع آن متفاوت و متغیر است. در ادامه به معرفی برخی از آن ها که توسط رایامارکتینگ ارائه می شوند خواهیم پرداخت. لازم به ذکر است شما می توانید با مراجعه به قسمت هزینه طراحی لوگو، هزینه سفارش هرکدام از موارد زیر را نیز مشاهده کنید.

طراحی لوگوتایپ (لوگو نوشتاری یا word mark)

آرم و لوگو نوشتاری شامل نام کسب و کار است که می تواند از فونت های مختلف دستی یا کامپیوتری استفاده شود.

طراحی لوگوی تصویری ( لوگوی نمادین یا سمبولیک)

لوگو و آرم تصویری شامل یک تصویر است که سمبل کسب و کار را نشان می دهد و نماینده انتقال واضح یا انتقال انتضاعی کسب و کار شما است.

طراحی لوگوی ترکیبی (ترکیبی از لوگوتایپ و لوگوی تصویری)

لوگوی ترکیبی شامل لوگوی نمادین و لوگو تایپ است. در این حالت لوگو تایپ به انتقال مفاهیم لوگوی تصویری کمک می کند.

طراحی لوگوی لترمارک یا مونوگرام

لوگوی لتر مارک با استفاده از حرف اول نام شرکت طراحی می شود و برای برند های بزرگ مناسب و کاربردی است.

بهترین منابع آموزش طراحی لوگو

اگر در گوگل اندکی راجع به آموزش طراحی لوگو جستجو کنید قطعا آموزش های بسیار زیادی را پیدا می کنید که عمدتا یا ویدیو هستند و در یوتیوب قرار دارند و یا مطلب هایی هستند که طراحان گرافیک آن ها را نگارش کرده اند اما در ادامه این بلاگ می خواهیم بهترین منابع آموزشی خلق لوگو های فوق العاده را نام ببریم که می توانید روی آن ها برای یادگیری حساب کنید.

در نظر داشته باشید که کتاب های بسیاری برای یادگیری طراحی و خلق وجود دارند که همگی هم بروز و آپدیت هستند و هم هر یک به نحوی مفید و انتخاب بین آن ها کمی مشکل است به همین خاطر از توضیحات اضافه می گذریم و فقط لیستی از بهترین کتاب هایی که در طراحی گرافیک و طراحی لوگو می توانید از آن ها کمک بگیرید را معرفی می کنیم.

_ لوگو مدرنیسم (Logo Modernism)

_ طراحی هویت برند (Designing Brand Identity)

_ کار خودت را نشون بده! ( Show Your Work )

وبسایت های آموزش طراحی لوگو

_ وبسایت آموزش طراحی لوگو Logo Geek (یک وبسایت عالی که شامل پادکست، کتاب، مقاله و ویدیو برای یادگیری است)

_ وبسایت آموزش طراحی لوگو Logo core (یکی از بهترین وبسایت های دنیا حتی از نظر طراحی ظاهری)

_ وبسایت آموزش طراحی لوگو Udemy که می توانید در وبسایت های ایرانی دوره های طراحی لوگو و گرافیک آن را رایگان دانلود و تماشا کنید.

_ وبسایت آموزش طراحی لوگو Lynda Learning یکی از بهترین منابع آموزشی در کل جهان که دوره های فوق العاده در زمینه گرافیک دارد.

وبسایت های ایرانی آموزش طراحی یک لوگوی مناسب

_ وبسایت آپارات که دارای هزاران هزار ویدید آموزشی است.

_ وبسایت فرادرس که یک پلتفرم آموزش آنلاین که ده ها دوره آموزش طراحی گرافیک را در خود دارد.

این دو مورد فقط دو وبسایت مشهور هستند اما در سطح وب می توانید صد ها مقاله رایگان آموزش ساخت لوگو را در وبسایت های آموزشی پیدا کنید و کار خود را برای یادگیری شروع کنید.

در نتیجه

همان طور که گفته شد، ما در دنیای امروزه، بسیار لوگو یا آرم را می بینیم که بعضی از آن ها در خاطر ما می مانند و بسیاری از آن ها از یاد فراومش می شوند و چه بسا اصلا به آن ها توجه نمی شود. به طور کلی ما در این بلاگ با لوگو و انواع آن و البته روش های یادگیری آن اشنا شدیم که با استفاده از آن ها می توانید به مرور زمان طراحی لوگو را یاد بگیرید و در این حوزه فعالیت کنید. امید وریم این بلاگ نیز به مانند بلاگ های دیگر مفید واقع بوده باشد.

موفق و پر سود باشید.